Gledajući financijski to nije tako velik projekt, ali po svom značaju za očuvanje, kao i turističku valorizaciju  bogate pomorske baštine sjevernog Jadrana itekako nam je važan. Drago mi je da je prepoznat i u široj javnosti, a to potvrđuje i ovo drugo mjesto u nacionalnom nadmetanju. Čestitam pobjednicima, kolegama iz Sisačko moslavačke županije ali i svim ostalim finalistima’, ističe župan Primorsko-goranske županije Zlatko Komadina

U uzbudljivoj i napetoj utrci za titulu najboljeg EU projekta po izboru javnosti koji je završio u subotu, 10. listopada, i u kojem je glasovalo preko 26 tisuća ljudi, drugo mjesto pripalo je projektu Primorsko-goranske županije „Mala Barka 2: Očuvanje pomorske baštine sjevernog Jadrana“.  U gotovo četiri tjedna, koliko je trajalo glasovanje, Mala Barka čitavo je vrijeme vodila žestoku borbu i izmjenjivala se sa projektom PISMO Sisačko-moslavačke županije, te je na kraju sa osvojenih 23,28 posto glasova (6.216 glasova) osvojila uvjerljivo drugo mjesto. Ovaj projekt je dio prekograničnog projekta ukupne vrijednosti preko 2,1 milijun eura, od čega je na Primorsko-goransku županiju otišlo preko 540 tisuća eura, a glasvni cilj mu je očuvanje, zaštita, promicanje i razvoj pomorske baštine pograničnog područja kroz turističku valorizaciju i održivi turizam.

Izbor za najbolji EU projekt organizirali smo u suradnji s Jutarnjim listom, Hrvatskom zajednicom županija i Uredom EU parlamenta u Hrvatskoj. Ova nagrada je od ‘publike’, a slijede još nagrade stručnog žirija.

‘Drago mi je da se i kroz ovakve organizirane akcije promoviraju i potiču europski projekti. Osobno mislim da je uspjeh i da treba čestitati na svakom euru kojeg kroz razne projekte povučemo u Hrvatsku. Sa zadovoljstvom mogu reći da je upravo Primorsko-goranska županije među vodećim hrvatskim regijama po povlačenju europskog novca, a „Mala barka“ kao prekogranični projekt jedan od brojnih koje smo proveli. Gledajući financijski to nije tako velik projekt, ali po svom značaju za očuvanje, kao i turističku valorizaciju  bogate pomorske baštine sjevernog Jadrana itekako nam je važan. Drago mi je da je prepoznat i u široj javnosti, a to potvrđuje i ovo drugo mjesto u nacionalnom nadmetanju. Čestitam pobjednicima, kolegama iz Sisačko moslavačke županije ali i svim ostalim finalistima’ –  rekao nam je župan Primorsko-goranske županije Zlatko Komadina.

Projekt „Mala Barka 2: Očuvanje pomorske baštine sjevernog Jadrana“ dio je programa suradnje Interreg V-A Slovenija –Hrvatska 2014.-2020 te se i odnosi na lokaciju pograničnog područja koje obuhvaća Kvarner i Istru  te slovensko Primorje.

Projekt je trajao od 01.10.2016. do 31.03.2019. Nositelj projekta je Primorsko-goranska županija, a partneri Turistička zajednica Kvarnera, Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka, Udruga i Ekomuzej “Kuća o batani” Rovinj – Associazione Ecomuseo “Casa della batana” Rovigno, Občina Izola – Comune di Isola, Turistično združenje Izola – Ente per il turismo Isola, Občina Piran – Comune di Pirano te Pomorski muzej – Museo del mare “Sergej Mašera” Piran – Pirano.

Vrijednost projekta je 2.124.018,17 eura, od čega se iz Europskog fonda za regionalni razvoj pokriven iznos od 1.805.415,44 eura. Financijski dio koji se je odnosio na Primorsko-goransku županiju bio je 540.141,41 eura, a iz Europskog fonda za regionalni razvoj sufinanciran je iznos od 459.120,20 eura.

‘Naš motiv, ali i izazov, bio je kako trajno zaštititi te promovirati vrijedno i bogato nasljeđe pomorstva Kvarnera i ovog dijela Jadrana. Stoga je glavni cilj projekta očuvanje, zaštita, promicanje i razvoj pomorske baštine pograničnog područja kroz turističku valorizaciju i na načelima održivog turizma.  Projekt je na cijelom obalnom dijelu pograničnog područja nastojao maksimalno zaštiti postojeću materijalnu i nematerijalnu pomorsku baštinu te ju kroz niz mjera (uređenje interpretacijskih centara, održavanje edukativno-pokaznih manifestacija, uspostava virtualnog muzeja i sl.) sustavno iskoristiti kako bi se razvio i zaživio zajednički turistički proizvod.’ – kažu u Primorsko-goranskoj županiji.

S projektom Mala barka krenulo se 2015. godine i nastavilo s Malom barkom 2 u okviru koje su stvorene „fortifikacije“ – interpretacijski i info centri pomorske baštine.

‘Nadogradili smo našu pomorsku mrežu stvorivši male ploveće „muzeje na otvorenom“ – obnovljene tradicijske drvene barke koje predstavljaju pomorske markacije našeg prekograničnog odredišta. Najveća atrakcija je ploveći Interpretacijski centar pomorske baštine otoka Lošinja, Loger Nerezinac. U Projekt smo uključili stručnjake za pomorsko naslijeđe koji su zabilježili tehničke karakteristike, snimili tijek obnove drvenih brodica kako bi omogućili buduću izradu replika u nekim novim brodograditeljskim poduhvatima. Nadalje, pozvali smo vješte majstore tradicijske gradnje koji su sudjelovali u procesu obnove, a  svoje znanje prenijeli su na mlađe generacije putem Akademije pomorskih zanata i vještina. Oni su se također pridružili tradicionalnim interpretacijskim manifestacijama te svoja znanja i vještine  prezentirali posjetiteljima i turistima. Nismo zaboravili označiti i ostalu važnu pomorsku baštinu, poput starih luka, muzeja, starih pomorskih tvornica, zanatskih radionica i drugih manjih pomorskih elemenata, jedinstvenim turističkim oznakama pomorske baštine. Cilj nam je bio da naša prekogranična destinacija Mala barka 2 bude vidljiva i prepoznatljiva.’ – kažu u Županiji.

Nadalje, provedena je snažna promotivna kampanja temeljenu na mnogim tradicijskim interpretacijskim manifestacijama, uključujući tradicionalne regate malih barki, izložbe obnovljenih starih drvenih barki itd. Razrađene su i atraktivne turističke prekogranične itinerere koji su zaokružili prekograničnu destinaciju Mala barka 2. Kreiran je i virtualni muzej https://muzejmalabarka.com, koji omogućava dostupnost cjelokupne materijalne i nematerijalne pomorske baštine svim skupinama društva.

Investicija uređenja Interpretacijskog centra pomorske baštine otoka Lošinja – Lošinjski loger „Nerezinac“ odnosila se na obnovu posljednjeg primjerka plovila tipa Lošinjski loger i njegove prenamjene u interpretacijski centar na otvorenom. Drveni motorni brod “Dražica” je posljednji primjerak tradicionalne brodogradnje tipa Lošinjski loger i kao takav je upisan 2010. godine na listu zaštićenih kulturnih dobara Ministarstva kulture Republike Hrvatske. Riječ je o jedrenjaku impozantnih dimenzija, dugačkom preko svega 20,60 m (na palubi 17,60 m), a s prikosnikom 24,04 m, širokom 4,63 m i gazom od 2,34 m. Ima dva jarbola od kojih je pramčani jarbol visok 16,94 m, a krmeni 17,82 m. Loger je opremljen s dva sošna i dva vršna jedra te četiri letna jedra ukupne površine od preko 150 m².

Svi zacrtani ciljevi kroz projekt su i ostvareni, a to su očuvanje pomorske baštine, osnivanje nove turističke destinacije i razvoj zajedničkih prekograničnih kulturno-turističkih proizvoda. Dakle, povećao se očekivani broj posjeta podržanim odredištima kulturne baštine i ostalim atrakcijama kroz postignute ishode poput osnivanja nove zajedničke destinacije, provedene promotivne kampanje, uređenja interpretacijskih centara u Nerezinama-Malom Lošinju, Krku i Izoli te info centara u Izoli i Portorožu, koji ujedno predstavljaju i investicije u posjetiteljsku infrastrukturu i očuvanje kulturne baštine. Također, razvijena je nova prekogranična turistička destinacija održivog turizma integrirane kulturne pomorske baštine i modelirani novi zajednički prekogranični  turistički itinerari (10), koji će i dalje voditi turiste i posjetitelje po putovima priče o Maloj barci. Naposljetku, povećao se broj osoba koje sudjeluju u aktivnosti jačanja kapaciteta kroz djelovanje Centara izvrsnosti i Centara promocije.

A putovanje kroz koje vodi projekt kreće od slovenskog primorja – Izole, Pirana i Portoroža preko Rovinja do Kvarnera. U Izoli izlet počinje obilaskom Kuće od mora Izolana, pa je tu Ribarski brod Biser, na kojeg ćete naići idete li put Simonovog zaljeva, zatim ostaci tvornice Arrigoni i Delamaris. Nadalje je tu i Pomorski muzej Sergeja Mašere u Piranu, bivše  skladište soli Monfort u Portorožu, pa se dolazi do Rovinjštine, gdje možete opustiti osjetila i uživati u regati batana i ostalih drvenih barki u Rovinju. Tu je i eko-muzej Kuća o batani i njihov Mali škver. Put dalje vodi do strmih i dramatičnih obala Brseča i sve do Mošćeničke Drage, gdje se upoznajete sa životom uz more i od mora ovdašnjih ljudi u Kući od mora, a sredinom srpnja tu se održava atraktivna regata drvenih barki na jedra – Mala barka. Putem, idući ili ploveći, nailazite na još jednu staru luku – mandrać pod starim gradom Lovranom. Tu je i smještena Kuća lovranskega guca. Nastavljate dalje svoje putovanje sve do bajne Opatije gdje možete prošetati obalnom šetnicom sve do živopisne lučice Volosko. U Rijeci treba pogledati franjevački samostan na Trsatu i Kapelu zavjetnih darova te se  spustiti do grada trsatskim stubama sve do Mrtvog kanala. Tu se održava i festival mora Fiumare. U Rijeci svakako razgledajte muzeje, prošećite lukobranom (Molo longo) i Korzom pa pod gradsku uru do katedrale Sv. Vida i dobro se okrijepite u riječkim konobama. Barčica vas dalje vodi prema Kostreni – kolijevci vrsnih pomoraca, kroz Bakarski zaljev, pored tunera do Kraljevice i starog brodogradilišta Karla VI Habsburškog i dalje do crikveničke rivijere gdje upoznajete bogatu ribarsku baštinu i kušate brudet “po starinsku” na crikveničkoj rivi, a zatim nakon dobre okrijepe, nastavite put po prekrasnim kvarnerskim otocima. Na Rabu je barka, spomen na davna vremena ljudskog ovladavanja morem – ladva, dolaskom  u Gornju ulicu primjećuju se četiri renesansna zvonika i morska pučina. Unutar gradskih zidina u Krku očekuje vas centar pomorske baštine, a regata Krčka jedra na blagdan Vele Gospe. Na Cresu se isprepliću odrazi kuća i barčica na površini mora gradskog mandraća, pa se dolazi do Osora, Nerezina, Malog i Velog Lošinja. Tamo je smješten i loger “Nerezinac”, pravi mali ploveći centar pomorske baštine. (Lidija Kiseljak)