Predstavljamo projekte koji su ušli u finale izbora za najbolji EU projekt koji petu godinu zaredom provodimo uz Jutarnji list, Hrvatsku zajednicu županija i Ured Europskog parlamenta u Hrvatskoj, a uz pokroviteljstvo Ministarstva regionalnog razvoja i fondova EU. Stručni žiri izabrat će pobjednike u kategorijama – Doprinos znanosti i inovacijama; Doprinos lokalnoj i regionalnoj zajednici; Doprinos prekograničnoj suradnji, te Doprinos poduzetništvu, a svog pobjednika birat će glasanjem i javnost nakon što predstavimo sljedećih dana 61 projekt.

Science Teaching Educational Packs for Schools across Europe (STEPS) projekt je prijavljen od strane Grada Zagreba unutar kategorije Doprinos obrazovanju, znanosti i inovacijama.
Provodio se je od rujna 2020. godine do travnja 2023. godine.
Ukupna vrijednost projekta bila je 80.299 eura, iznos isplaćenih bespovratnih sredstava 17.898 eura, a vlastita sredstva 18.413 eura.

U projektu  su sudjelovali učenici i profesori iz četiri partnerske škole. Nositelj projekta bila je Dollar Academy, iz mjesta Dollar u Škotskoj,  a uz V. gimnaziju iz Zagreba u projektu su sudjelovale još i IES Francisco Giner de los Ríos iz Motrila u Španjolskoj te MIA iz Bruggea u Belgiji.

Ciljevi projekta obuhvatili su unapređivanje stručnog usavršavanja profesora, razmjenu dobrih praksi i iskustva profesora i učenika te unapređivanje poučavanja prirodnih znanosti u osnovnim i srednjim školama putem praktičnog iskustva u učionici. I to na način da su učenici srednjih škola, zajedno sa svojim profesorima – mentorima, kreirali pokuse i aktivnosti kojima su mlađim učenicima objasnili odabrane temeljne prirodoznanstvene koncepte. Svi osmišljeni pokusi i aktivnosti primjereni su bili za učenike osnovnih škola u dobi od 7 – 12 godina.

Kao glavna aktivnost bila je promocija metode učenje poučavanjem. Kako bi učenici – gimnazijalci mogli osmisliti i zatim provesti pokuse i aktivnosti s učenicima – osnovnoškolcima, prvo su trebali sami temeljito usvojiti zadane sadržaje. Projekt je svim uključenim učenicima i nastavnicima omogućio međukulturalnu suradnju, timski i praktični rad, učenje stranih jezika, razmjenu iskustava te transfer stečenih znanja i iskustva.

Škole uključene u projekt birale su teme iz različitih STEM predmeta: Biologije, Kemije i Fizike. Dollar Academy odabrala je teme: oko i vulkan;  IES Francisco Giner de los Ríos iz Motrila – slobodni pad, MIA iz Bruggea – magnetizam, a V. gimnazija iz Zagreba – fosile.

U V. gimnaziji u projekt se uključilo 30-ak učenika iz generacije koje ja maturirala 2023. godine. U nekoliko skupina učenici su osmislili različite pokuse i aktivnosti koji su nazvani: Fosili – odavno mrtvi organizmi kao da su oživjeli. U prvoj aktivnosti Zabavimo se s fosilima učenici osnovnoškolci su pod mentorstvom starijih učenika samostalno simulirali proces kojim nastaju fosili. U drugoj aktivnosti,  Evolucija konja, s pomoću puzala su istražili evoluciju konja, a u trećoj, Mogu li fosili pomoći geolozima i može li redoslijed slojeva tla pomoći paleontolozima? su prvo prema materijalnim dokazima utvrdili starost vremenske kapsule, a zatim su povezali slike različitih fosila s geološkim razdobljima u kojima su organizmi, čije fosile danas nalazimo, živjeli.

Učenici V. gimnazije su uz aktivnosti na temu Fosili – odavno mrtvi organizmi kao da su oživjeli pripremili i prezentacije, pitanja za raspravu te radne listiće primjerene osnovnoškolcima.

U 5. gimnaziji nositelji svih aktivnosti su profesorice Svjetlana Vorel (voditeljica tima iz V. gimnazije) i Zrinka Pongrac Štimac u suradnji s profesoricama Saidom Deljac, Danielom Beroš i Sanjom Vrhovec Vučemilović. (L.K.)