U narednih nekoliko tjedana predstavit ćemo 32 projekta koji su ušli u finale našeg izbora za Najbolji EU projekt kojega, drugu godinu zaredom, provodimo u suradnji s Jutarnjim listom,  Hrvatskom  zajednicom županija i Uredom Europskog parlamenta u Hrvatskoj, a uz pokroviteljstvo Ministarstva regionalnog razvoja i fondova EU. Stručni žiri izabrat će pobjednike u četiri kategorije – Doprinos znanosti i inovacijama; Doprinos lokalnoj i regionalnoj zajednici; Doprinos prekograničnoj suradnji, te Doprinos poduzetništvu, a svog pobjednika birat će i građani preko posebne platforme koju ćemo otvoriti nakon što predstavimo sve projekte.

 

Projekt se provodio na granici Hrvatske i Slovenije, gdje se nalazi bogata kulturno-povijesna baština uz vinsku cestu, a koja je kroz projekt postala inovativna turistička prekogranična destinacija

In cultura veritas predloženi je EU projekt ispred Zagrebačke županije unutar kategorije Doprinos prekograničnoj suradnji koji je ušao u finale izbora za najbolji EU projekt.

Projekt se je provodio od 1. kolovoza 2018. do 30. studenoga 2020. godine. Vrijedan je 7.525.000 kuna, od čega je bespovratno iz EU bilo 6.400.000, a 1.125.000 kuna vlastita sredstva. Projekt je financiran iz Programa suradnje Interreg V-A Slovenija-Hrvatska 2014.-2020.

Projektna ideja razvila se zahvaljujući prepoznavanju zajedničkih i nedovoljno promoviranih turističkih potencijala na prekograničnom projektnom području. To područje naime raspolaže bogatim i pomalo zaboravljenim kulturno-povijesnim naslijeđem sačuvanim u oko 80 objekata kulturne baštine koji se nalaze uz 200 km vinskih cesta. Višestoljetna tradicija proizvodnje vina važan je sastavni dio života na ovim prostorima, a kvalitetu vina potvrđuju brojne nagrade koje krase zidove vinarija na Plešivičkoj, Zelinskoj, Samoborskoj i Šmarsko-virštanjskoj vinskoj cesti (Slovenija). Upravo na ovom području nalazi se i najstariji trs na svijetu, onaj mariborski, a lepršavo i svježe bijelo vino Kraljevina, za kojeg se vjeruje da ga je pio i slavni Beethoven, autohtona je sorta koja se proizvodi samo na zelinskom području.

Osmišljavanje i uspostava nove inovativne prekogranične turističke destinacije provedena je u koordinaciji Udruge hrvatskih putničkih agencija i vanjskog stručnjaka za destinacijski menadžment.
Kao krovno tijelo za upravljanje poslovanjem muzeja, Muzejski dokumentacijski centar je proveo aktivnosti kojima je unaprjeđena ponuda četiriju muzeja uključenih u projekt s ciljem povećanja njihove privlačnosti za posjetitelje. Digitalizirani su i na zanimljiv način opisani muzejski predmeti koji govore o tradiciji proizvodnje vina, prikazani unutar ekrana na dodir postavljenima u Gradskom muzeju Jastrebarsko, Muzeju Sveti Ivan Zelina, Samoborskom muzeju i Muzeju baroka u Šmarju pri Jelšah (Slovenija), a za njih su prvi put osigurani i brojači posjetitelja. Primjenom kreativnih i inovativnih rješenja, Muzejski dokumentacijski centar je izradio i pet spotova za promoviranje muzejske baštine i cjelovite prekogranične destinacije.

Digitalni katalog s kulturnom i vinskom ponudom prekograničnog područja javnosti je dostupan na www.inculturaveritas.eu. Osim na računalu, digitalni katalog dostupan je u obliku aplikacije prilagođene pametnim telefonima, kao i na turistomatima i pametnim klupama koje je Zagrebačka županija postavila u središtu gradova uključenih u projekt – Svetom Ivanu Zelini, Jastrebarskom i Samoboru.

Četiri turistomata i pametne klupe postavljeni su i uz objekte kulturne baštine na slovenskom dijelu projektnog područja, a u Općini Šmarje pri Jelšah obnovljena je i opremljena Vinska klet.

Razvojna agencija Sotla je intenzivno promovirala projekt i destinaciju, a Kmetijsko gozdarski zavod Maribor educirao dionike o prezentaciji kulturne baštine uz vinske ceste na projektnom području, objavio i promovirao Monografiju vinskih sorti projektnog područja …

Zagrebačka županija projektom je dodatno osnažila ponudu vinskog i kulturnog turizma na svom području, digitalizirala ponudu i približila je današnjim zahtjevnim turistima i posjetiteljima kroz suvremene alate promocije. I za cijelu zemlju to je važan projekt jer se dodatno osnažila ponuda u kontinentalnom, ruralnom, vinskom i kulturnom turizmu, što je i dio strategije razvoja hrvatskog turizma.

Zagrebačka županija bila je vodeći partner na projektu, s hrvatske strane partneri su bili  Muzejski dokumentacijski centar i Udruga hrvatskih putničkih agencija, a slovenski partneri  Razvojna agencija Sotla, Općina Šmarje pri Jelšah i Kmetijsko gozdarski zavod Maribor. (L.K.)