Prema statističkim podacima Virovitičko-podravska županija bilježi značajan rast turista, pa je tako u ožujku na godišnjoj razini bila vodeća u odnosu na sve ostale županije, od početka godine bilježi rast od oko 50 posto, a u deset godina promet je dvostruko veći. Upravo u tom razdoblju, od kada su na raspolaganju EU sredstva, počelo je i jače ulaganje u turizam – obnova dvoraca, gradnja turističko-rekreacijskih centara, posjetiteljskih centara, biciklističkih ruta…

Nedavno je na čelo Turističke zajednice Virovitičko-podravske županije opet u novom mandatu izabrana Martina Jakelić, s kojom smo razgovarali o raznovrsnoj turističkoj ponudi Županije, projektima i nagradama te ciljevima u sljedećem razdoblju. Podizanje kvalitete turističke infrastrukture, razvoj turističkih proizvoda, unapređenje smještajne i gastro ponude i unapređenje destinacijskog menadžmenta neki su od ciljeva putem koji se želi odgovoriti potrebama suvremenog čovjeka, a to su, kaže nam,  odmak od svakodnevice, mir, opuštanje i osjećaj ravnoteže. Naravno, uz rad na kreiranju proizvoda u kategoriji zelenog/eko turizma.

Turistički podaci o dolascima i noćenjima turista pokazuju da je u VPŽ zabilježen značajan rast u ovoj godini. Koliko je to od početka godine i koliko više u odnosu na prošlu godinu?

– Turistički promet u proteklih desetak godina porastao nam je za sto posto, a u realizaciji zacrtanih projekata nije nas mogla zaustaviti ni pandemija. Kontinuitet rasta nastavio se i u ovoj godini te je do početka svibnja turistički promet porastao za 53,32% u odnosu na isto razdoblje prošle godine, dok je porast u broju noćenja 45,05%. Još uvijek je najveći broj domaćih gostiju, no bilježimo kontinuirani rast sa tržišta Austrije, Slovenije, Italije i Njemačke s naglašenim trendom pojave gostiju i s ostalih EU tržišta.

Ponuda je sve veća, koju su dijelovi destinacije najposjećeniji? 

– Najposjećenije dijelovi destinacije su područja prirode pod zaštitom UNESCO-a – Park prirode Papuk – UNESCO svjetski geopark i područje uz rijeku Dravu kao dio UNESCO prekograničnog Rezervata biosfere Mura-Drava-Dunav, a posebno se ističu Posjetiteljski centar ‘Dravska priča’ u Noskovcima i Park šuma Jankovac na Papuku. Voćin s raskošnom papinskom bazilikom, odnosno marijanskim Svetištem Gospe Voćinske i Geo info centrom predstavlja najposjećenije pojedinačno naselje na destinaciji Slavonija i Podravina, a tu su i naše ruralne oaze s dvorcima i kurijama, poput Suhopolja i Kapele Dvora, prekrasne Križnice te zelene Bilogore. 

Koliko su u atraktivnosti destinacije pomogla EU sredstva, od obnove dvoraca do ulaganja u niz drugih projekata? 

– Projekti financirani EU sredstvima danas su među najatraktivnijima u Slavoniji i Podravini i veliki magnet za turiste. U pretpristupnom periodu i tijekom članstva u EU, na području Virovitičko-podravske županije, u turizam je uloženo više od 300 milijuna kuna. Od većih projekata izdvojila bih ‘Dravsku priču’, posjetiteljski centar i hostel s nizom turističkih sadržaja na području UNESCO prekograničnog Rezervata biosfere Mura-Drava-Dunav, potom Geo priče UNESCO geoparka što je uključivalo izgradnju opsežne turističke infrastrukture i sadržaja na području Parka prirode Papuk. Tu su i Centar za posjetitelje – dvorac Janković u Suhopolju te projekt ‘Pet do dvanaest za Dvorac’ kojim je obnovljen i stavljen u kulturno-turističku funkciju dvorac Pejačević s perivojem u Virovitici te projekt ‘Drava4Enjoy’ kojim je uspostavljena opsežna mreža biciklističkih ruta te je obnovljena i stavljena u funkciju turizma kurija Janković u Kapeli Dvoru, koja je tako postala prvi hotel baština na području Slavonije.

Također, u provedbi je nekoliko iznimno vrijednih projekata poput rekonstrukcije dvorca Janković u Cabuni koji će postati Interpretacijski centar za gospodarsku kulturu i baštinu, kao i jedan od najvećih projekata prirodne baštine i turističke infrastrukture u Orahovici – to je Uređenje, turističko-rekreacijskog centra Jezero-Hercegovac-Ružica grad, vrijednosti 80 milijuna kuna. Osim toga, na Križnici će uskoro biti otvoren centar za posjetitelje, tu je i Posjetiteljski centar ‘Kuća čaja – oaza mira’ u Špišić Bukovici, budući adrenalinski parkovi kod Orahovice i u Slatinskom Drenovcu te još puno toga. Kada završimo sve te projekte, Virovitičko podravska županija bit će još sjajnija točka na turističkoj karti kontinentalne Hrvatske.

U posljednje vrijeme redaju se i nagrade za niz sadržaja i oblika ponude u vašoj destinaciji…

Nagrade iznimno vesele, potvrda su uspjeha čitave destinacije. Drago mi je da nas ne prepoznaju samo turisti, nego i struka koja u Slavoniji i Podravini vidi izniman potencijal modernog turističkog razvoja. Posljednje nagrade stigle su iz Cavtata sa dodjele nacionalne nagrade Suncokret ruralnog turizma. Vice prvaci smo u dvije važne kategorije! Posjetiteljski centar ‘Dravska priča’ dobio je srebrnu povelju u kategoriji Aktivni turistički sadržaji u ruralnom prostoru, a ciklus vinskih evenata ‘Slavonija i Podravina, Wine not?!’ u kategoriji Vinskog turizma. Nadalje, restoran Zlatni klas Otrovanec dobio je priznanje ‘Gault & Millau pa je tako uvršten u rang vrhunskih restorana ne samo sa područja Republike Hrvatske već i ostalih zemalja diljem Europe. Gotovo istovremeno ali u drugoj nacionalnoj akciji ocjenjivanja kvalitete turističke ponude, Suhopolje je osvojilo titulu šampiona Turističke patrole Večernjeg lista.

To su svakako argumenti da smo kao destinacija na ispravnom putu razvoja prave turističke priče koja će sigurno još veći značaj imati u budućnosti, kada realiziramo sve one projekte koji su još u fazi realizacije ili su u planu.

Velik značaj dobiva i ruralni turizam…

–  S obzirom na iznimnu resursnu osnovu Slavonije i Podravine ruralni turizam temelj je naše ponude. Na području naše županije nalaze se dva područja prirode pod zaštitom UNESCO-a, intenzivno radimo na kreiranju proizvoda u kategoriji zelenog/eko turizma, a sukladno trendu obnove i stavljanja u funkciju turizma dvoraca, kurija i nekadašnjih plemićkih posjeda, razvijaju se proizvodi u kategoriju kulturnog turizma. Naša Plemićka ruta za svaku je preporuku i nudi savršen spoj sjajne gastronomije, povijesne baštine i prekrasne prirode. Podravina i Slavonija dvije su tradicijske regije poznate po sjajnoj kuhinji i gostoljubivim domaćinima. U zapadnom dijelu županije nudimo očuvanost tradicije i okusa podravske kuhinje; na području Križnice ‘Dravu na stolu’, tradicijska i popularna jela od svježe dravske ribe, a u gorskom dijelu županije koji obiluje značajnim fondom niske i visoke divljači ‘Šumu na stolu’. Boutique vinarije, atraktivne biciklističke rute, sve kvalitetniji smještaj, odlična suradnja javnog i privatnog sektora provjereni su recept uspjeha.

Nakon ponovnog imenovanja na čelo Turističke zajednice VPŽ, koji su vaši glavni ciljevi u sljedećem razdoblju?

– Podizanje prepoznatljivosti Virovitičko-podravske županije i njezino pozicioniranje na turističkom tržištu naš je glavni cilj utemeljen i u Strategiji razvoja turizma Virovitičko-podravske županije do 2030. koju smo predstavili početkom godine. Realizirat ćemo ga kroz podizanje kvalitete turističke infrastrukture, razvoj turističkih proizvoda, unapređenje smještajne i gastro ponude, unapređenje destinacijskog menadžmenta i ljudskih resursa u turizmu, imidž projekte i komunikacijske aktivnosti. Strategija, koju smo predstavili početkom godine, opisuje našu destinaciju kao prostor iznimno bogat raznolikim mogućnostima doživljaja niza ‘mikro’ atrakcija. Naš brend temeljen je na snažnoj emotivnoj poruci koja savršeno odgovara potrebama suvremenog čovjeka. On traži odmak od svakodnevice, mir, opuštanje i osjećaj ravnoteže. Turističku priču Slavonije i Podravine i dalje ćemo graditi na zaštiti prirode, ekologiji i zelenim praksama, ali i na zaštiti i upravljanju ekonomskim resursima.

Prema procjeni, koliko turizam može unaprijediti i povećati rast gospodarstva Županije u sljedećem razdoblju? 

– Turizam na području naše županije generira snažan gospodarski rast, ulaganjem u infrastrukturu potičemo lokalno stanovništvo na kreiranje turističke ponude i sadržaja i samozapošljavanje, otvaraju se nova radna mjesta, promoviramo lokalne i autohtone proizvode, a u turizam se direktno ili posredno uključuje čitava zajednica. (Lidija Kiseljak, Fotografije: Kristijan Toplak)