Home - glavna vijest

Virovitičko-podravska županija s gotovo milijun bespovratnih kuna iz EU fondova osigurala edukacije i rad s darovitom djecom na STEM području

U našem prošlogodišnjem izboru za najbolji EU projekt kojeg smo organizirali u suradnji s Jutarnjim listom, Hrvatskom zajednicom županija i Uredom Europskog Parlamenta u Hrvatskoj, imali smo četiri pobjednika u četiri kategorije koje je izabrao stručni žiri, te jednog od strane publike. Uskoro kreću nove prijave županija za ovogodišnji izbor najboljeg EU projekta, a mi ćemo se u kratkom serijalu podsjetiti prošlogodišnjih pobjednika, tj. nagrađenih projekata. U kategoriji Doprinos znanosti i inovacijama pobjedu je odnio projekt Budi STEMpatičan Virovitičko-podravske županije. Po završetku projekta, nastavilo se s nadogradnjom kroz projekt osnivanja Centra izvrsnosti. 

Vrijednost projekta bila je 926 tisuća kuna, prijavitelj je bila Virovitičko-podravska županija sa 21 partnerom, 14 osnovnih i sedam srednjih škola.  Projekt je trajao 16 mjeseci (od lipnja 2017. do listopada 2018. godine).

Projekt „Budi STEMpatičan“ je jedan od 11 odobrenih projekata za koje je Ministarstvo znanosti i obrazovanja donijelo Odluku o financiranju na temelju Poziva – Poticanje rada s darovitom djecom i učenicima na predtercijarnoj razini iz Europskog socijalnog fonda u financijskom razdoblju 2014.-2020.

Virovitičko-podravska županija je prva županija u Hrvatskoj koja u suradnji s Institutom Ivo Pilar, provela projekt kojim se potiče rad s darovitom djecom i učenicima u predtercijarnoj razini, s izradom jedinstvenog modela za prepoznavanje, identifikaciju i rad s darovitim učenicima. Time se poboljšava razvoj potencijala darovitih učenika i omogućava rana identifikacije darovitih u odgojno-obrazovnim ustanovama, njihovo individualizirano poučavanje i učenje tako da ono odgovara njihovim sklonostima, sposobnostima i interesima.

Upravo je to bio i cilj projekta – jačanje kapaciteta odgojno-obrazovnih djelatnika za prepoznavanje i identificiranje potencijalno darovitih učenika kojima će se pristupiti s razvijenim modelom rada prilagođenim potrebama darovitih učenika. Kroz projekt su održane aktivnosti, primjerice, studijsko putovanje u Beč i posjet Centru za darovitu djecu  s ciljem razmjene iskustva i uspostave suradnje – ravnatelja osnovnih i srednjih škola partnera, predstavnika VPŽ te razvojne agencije Vidra, zimski i ljetni kamp u Noskovačkoj Dubravi za deset učenika srednjih škola i trinaest učenika osnovnih škola izabranih na temelju empirijskog testiranja, tri puta po pet jednodnevnih radionica za učitelje i nastavnike te tri puta po tri jednodnevne radionice za stručne suradnike škola partnera. Na radionicama je provedeno osposobljavanje za stručne poslove identifikacije STEM darovitih učenika u obrazovnom sustavu, usmjeravanje i profesionalno usmjeravanje STEM darovitih u obrazovnom sustavu te osmišljavanje i primjena modernih metoda rada sa STEM darovitim i talentiranim učenicima u školskom i izvanškolskom okruženju.

Jedan od važnijih elemenata održivosti projekta bilo je upravo i jačanje kapaciteta stručnih suradnika, učitelja i nastavnika koji su kroz edukacije stekli znanja i vještine za identifikaciju, primjenu novih metoda i oblika rada te praćenje napretka učenika darovitih za STEM područja.

Radionice u okviru zimskog i ljetnog kampa te radionice za učitelje, nastavnike i stručne suradnike organizirane su od strane Instituta društvenih znanosti Ivo Pilar iz Zagreba koji je po postupku javne nabave dobio aktivnosti vezane uz program.

Bilo je uključeno 26 učitelja i nastavnika –  jedan iz svake škole partnera i pet stručnjaka iz područja matematike, fizike, biologije, kemije i informatike, te 21 stručni suradnik,  jedan iz svake škole partnera.

Projekt je napisala VIDRA Agencija za regionalni razvoj Virovitičko-podravske županije u suradnji s Upravnim odjelom za prosvjetu, kulturu, šport i tehničku kulturu VPŽ i provodio se je u 14 osnovnih i sedam srednjih škola s područja Virovitičko-podravske županije.

Po završetku projekta, kažu nam, istaknuta je potreba za nadogradnjom i nastavkom novih aktivnosti kroz projekt uvođenja Centra izvrsnosti. Centri izvrsnosti provode se od 2019. godine u suradnji s Gimnazijom Petra Preradovića Virovitica (Centar izvrsnosti za matematikuCentar izvrsnosti za fizikuCentar izvrsnosti za kemiju, Centar izvrsnosti za informatiku s robotikom, Centar izvrsnosti za povijest i Centar izvrsnosti za medijsku pismenost)  i Industrijsko-obrtničkom školom Slatina (Centar izvrsnosti novih tehnologija), obuhvaćaju učenike završnih razreda osnovnih škola i učenike srednjih škola naše županije koji su identificirani kao potencijalno daroviti učenici u STEM području.

‘Virovitičko-podravska županija osigurava prijevoz učenika, prehranu, naknade za predavače kao i svu opremu te materijal potrebne za rad i funkcioniranje, a u proračunu osiguravamo oko 250.000,00 kn godišnje (ovisno o broju održanih predavanja i radionica subotom kao i o broju sudionika). Kroz sljedeće razdoblje plan je proširiti rad Centara u obrazovnom sektoru elektrotehnike na još neke škole s područja Virovitičko-podravske županije. Trenutačno radimo i na projektnom prijedlogu u okviru Programa „Lokalni razvoj i smanjenje siromaštva“, Poziv na dostavu projektnih prijedloga u otvorenom postupku dodjele bespovratnih sredstava u modalitetu privremenog poziva „Jačanje STEM vještina u osnovnim školama i razvoj Regionalnih znanstvenih centara za osnovnoškolski odgoj i obrazovanje u STEM području“ kroz koji planiramo nastaviti započeto u okviru projekta „Budi STEMpatičan“.’ – kažu nam u Virovitičko-podravskoj županiji. (L.K.)

Moglo bi vas zanimati

Vukovarsko-srijemska županija sve traženija turistička destinacija – evo što se mora razgledati

Za gradnju i opremanje srednjih škola osigurano 42,7 milijuna eura, objavljen Poziv za...

Hrvatska u skupini europskih zemalja s najnižom stopom nezaposlenosti, u lipnju pad zabilježen...

Brodsko-posavska županija uvela mjeru stambenog zbrinjavanja mladih – za kupnju ili izgradnju prve...