Predstavljamo projekte koji su ušli u finale našeg izbora koji, četvrtu godinu zaredom, provodimo u suradnji s Hanza Medijom,  Hrvatskom  zajednicom županija i Uredom Europskog parlamenta u Hrvatskoj, a uz pokroviteljstvo Ministarstva regionalnog razvoja i fondova EU. Stručni žiri izabrat će pobjednike u četiri kategorije – Doprinos znanosti i inovacijama; Doprinos lokalnoj i regionalnoj zajednici; Doprinos prekograničnoj suradnji, te Doprinos poduzetništvu, a svog pobjednika birat će i građani preko posebne platforme koju ćemo otvoriti nakon što predstavimo sve projekte. U sljedećih nekoliko dana predstavljamo 41 projekat. 

EXCOVER, naziv je projekta prijavljenog unutar kategorije  Doprinos lokalnoj i regionalnoj zajednici od strane Javne ustanove Razvojne agencije Ličko-senjske županije – LIRA-e koja je ujedno bila i nositelj projekta.
Projekt se je provodio od početka 2019. godine do sredine 2022. godine u kojem periodu se je radilo na turističkoj valorizaciji malih i manje poznatih destinacija u zaleđu Jadranske obale u RH i Italiji kroz razvoj novih turističkih paketa zasnovanih na bogatoj kulturnoj i prirodnoj baštini. Na projektu je primijenjen lokalni pristup jer je lokalno stanovništvo  kroz brojne ankete i radionice značajno doprinijelo u formiranju novih turističkih proizvoda.

Dodatno se je kroz projekt željela smanjiti sezonalnost turizma u obje zemlje, odnosno,  diverzifikacijom turističke ponude i promicanjem atrakcija regije privući turiste tijekom cijele godine i ublažiti teret prekomjerne koncentracije u obalnim područjima.

Ukupna vrijednost projekta bila je 18.642.250,96 kuna, iznos isplaćenih bespovratnih sredstava 18.551.867,29 kuna, a vlastita sredstva 2.796.337,72 kune.

Uz LIRA-u koja je bila nositelj projekta, partneri na projektu bili su Sveučilište u Zadru, Primorsko-goranska županija, JU Regionalna razvojna agencija Karlovačke županije, Sveučilište u Udinama, Sveučilište Bologna, DELTA 2000 konzorcij d.o.o., Općina Campobasso, Općina Predappio, Nacionalni park Sasso Simone i Simoncello, Zajednica općina Carnia, Općina Rive d’ Arcano i LAG Montefeltro Sviluppo.

Kroz različite komunikacijske kanale, kao što su evaluacija i povratne informacije, javna događanja, angažman na društvenim medijima i kampanje za odnose s medijima, projekt je omogućio povećanje svijesti i uključenosti među stanovnicima i turistima. Prepoznajući važnost online prisutnosti, projekt se je fokusirao na web promociju putem višejezične web stranice, promotivnih videa i društvenih medija. To je pomoglo u privlačenju šire publike i povećanju vidljivost regionalnih atrakcija. Potaknuto je lokalno stanovništvo da svoje neiskorištene vještine, proizvode, smještajne kapacitete i druge resurse iskoristi u turističke svrhe,  što pozitivno utječe na lokalno gospodarstvo te dodaje raznolikost turističkoj ponudi, čineći je privlačnijom za posjetitelje.

Osnovane su i destinacijska menadžment poduzeća koja su  plasirala turističke proizvode.

Provođenjem sveobuhvatne SWOT (snage, slabosti, prilike i prijetnje) analize i analize reputacije, projektom se utvrdila trenutna situacija i potencijalna poboljšanja. Time su postavljeni temelji za učinkovito iskorištavanje turističkog potencijala. Aktivno je uključeno i lokalno stanovništvo u identifikaciju kulturne baštine i razvoj turističkih proizvoda. To je osiguralo da ponude budu autentične i odražavaju lokalnu kulturu, stvarajući jedinstveno iskustvo za turiste.

U Ličko – senjskoj županiji nisu dovoljno iskorišteni i promovirani svi prirodni i kulturni aspekti manjih mjesta. Stoga je vodeći partner LIRA kroz projekt radila na unapređenju turizma i turističke ponude u Gradu Gospiću, Općini Perušić i Općini Lovinac. Time je zaokružena priča o međusobnom prepoznavanju dionika turističke ponude na projektom definiranom području.

Kroz projekt su u Ličko-senjskoj županiji prikazani koncept, dimenzije, razine i specifične perspektive turističkih proizvoda te je definiran proces kreiranja i razvoja inovativnih i održivih turističkih proizvoda.

Istovremeno se nastojalo upoznati sudionike s tržišnim trendovima koji obilježavaju suvremenu turističku potražnju kao i s konceptom, funkcioniranjem, odnosima i koordinacijom unutar lanca vrijednosti u turizmu. Osmišljena su tri turistička paketa s nazivima: The route of Nikola Tesla – Put Nikole Tesle, Land of Water and Caves – Zemlja vode i špilja te Bike and hike in Lika –    Biciklirajte i planinarite po Lici.

Put Nikole Tesle približava posjetiteljima društvene, kulturne, ekonomske i vjerske prilike svjetski poznatog znanstvenika i izumitelja Nikole Tesle tako što mogu posjetiti mjesta vezana uz njegovo djetinjstvo i život u Lici.

Zemlja vode i špilja vodi posjetitelje preko zelenih brežuljaka i kroz tajnovite pećine koje se nalaze na području Općine Perušić, poznate po prirodnoj i kulturnoj baštini.

Bike and hike in Lika pruža doživljaj biciklističkih staza, od kojih su neke zahtjevnije i pogodne za avanturiste, dok su druge manje zahtjevne i prikladne za rekreativce i obitelji s djecom. Prema tome, osmišljen je paket koji ima razrađenu rutu vožnje sa zamišljenim zaustavljanjima i razgledavanjima atrakcija. (L.K.)