Kao i nekoliko ranijih godina, i ove smo istražili koji se župani i županice najviše koriste najmasovnijim društvenim mrežama u RH. Za razliku od prošlih puta kada smo do rezultata dolazili samo na osnovu upotrebe Facebooka, sada smo svemu dodali i široko korištenu i sve popularniju aplikaciju u digitalnoj komunikaciji s građanima – Instagram, a provjerili smo i kako među županijskim čelnicima kotira upotreba Tik Toka…
Društvene mreže, svjedočimo duže vremena, zavukle su nam se pod kožu, još početkom tisućljeća i pojavom u Hrvatskoj MySpacea, no boom su doživjele prije 15-godina „ulaskom u igru“ Facebooka. Premda je FB i danas kod nas najdominantnija društvena mreža, ozbiljno mu se u prisutnosti i popularnosti bliže Instagram, Snapchat i naročito TikTok koji ubrzano osvajaju mlade, ali i starije korisnike širom svijeta.
Prema nekim podacima u Lijepoj Našoj broj FB profila prelazi dva milijuna, na Instagramu nas je preko milijun, milijunskoj zajednici bliže se i korisnici Tik Toka, a premda nije toliko popularan kao u zapadnim zemljama ni brojka onih na Twitteru nije zanemariva – tom platformom se služi nekoliko stotina tisuća Hrvatica i Hrvata. Dakako da su moć društvenih mreža u prezentaciji vlastitih pogleda, stavova, postignuća ili naprosto pružanju i razmijeni informacija širokoj bazi korisnika prepoznali mnogi, od običnih građana do krupnih gospodarskih korporacija, a dobitak su prepoznali i političari i javni dužnosnici, bilo kao odličan promidžbeni kanal, bilo u svakodnevnoj ili učestaloj komunikaciji kako bi poboljšali vlastita djelovanja.
Nakon što smo nedavno pomno prosurfali profilima gradonačelnika i gradonačelnica, sada smo istražili i kako, koliko njih- i na koji način- FB, Instagram i Tik Tok, koriste župani i županice, analizirajući stranice i uspoređujući aktualne brojke s kraja 2022. i početka 2023. s brojkama iz prethodne godine istraživanja, 2021. koja je, podsjetimo na to, a nije nevažno – bila i izborna. Ponovimo i to da su društvene mreže idealne za brza i (uglavnom) besplatna oglašavanja. Ne treba zanemariti niti utjecaj pandemije koja je u „novo normalnom“ značajan broj građana dodatno usmjerila na – za doba lockdowna u nekim situacijama nerijetko i jedinu izravnu- komunikaciju digitalnim sredstvima.
U odnosu na gradonačelnički kadar koji još nije u cijelosti prihvatio ili shvatio značaj mrežnih komunikacijskih sredstava – trećina ih ignorira i FB – situacija s ostalim aplikacijama je i daleko lošija – kod vodećih ljudi županija situacija je u tom smislu znatno povoljnija i pozitivnija. Facebook profile aktivnim drže svi županijski lideri, doduše s više ili manje objava i pratitelja.
I ovdje su neki- kao i kod gradskih „poteštata“ – koji su najbolje prepoznali Facebook kao jaku i super korisnu platformu za komunikaciju sa svojim građanima u proteklih godinu dana dodatno ojačali, poput bjelovarsko-bilogorskog župana Marka Marušića s gotovo 30-postotnim povećanjem pratitelja- s 4.800 na 6.200 – ili splitsko-dalmatinskog župana Blaženka Bobana koji je upisao 20 postotni rast broja FB fanova, s 4.400 u 2021. na 5.300 pratitelja u 2022., ili osječko-baranjskog župana Ivana Anušića, koji je broj Facebook fanova povećao s 13.300 na 15.000. Popriličan porast pratitelja, s 5.800 na 6.400, bilježi i sisačko-moslavački župan Ivan Celjak…
Boris Miletić, istarski župan, i ove je godine, potvrdio naslov uvjerljivo najpopularnijeg županijskog lidera na Facebooku s impozantnih 21.000 fanova, ispred drugoplasiranog Ivana Anušića (OBŽ), s 15.000 pratitelja, trećeg u redoslijedu Matiju Posavca (Međimurska županija), s 8.900 fanova, zatim Zlatka Komadine (PGŽ) i Ivana Celjaka (SMŽ), sa po – 6.400 pratitelja, a Top 10 listu zatvaraju: Marko Marušić (BBŽ) i Anđelko Stričak (Varaždinska županija) sa po – 6.200 fanova, Igor Andrović (Virovitičko-podravska županija) – 6.100, Blaženko Boban (SDŽ) – 5.300 i Damir Dekanić (Vukovarsko-srijemska županija) – 4.400 fanova i pratitelja.
Poredak pet vodećih identična je skoro lanjskoj tablici, s tom razlikom što su za 1 mjesto u redoslijedu pali Komadina i Celjak, dok se ispred njih na poziciju broj 3 probio Posavec koji je pak s liste Top 5 neznatno niže na ljestvici pomaknuo Androvića.
Boris Miletić i Igor Andrović su „obranili“ epitet najjačih kada se gleda broj FB fanova u odnosu na broj stanovnika njihovih županija. Njih dvojica su učestalošću objava, lokacijom korisnika i načinom komunikacije na FB-u odavno prerasli granice svojih županijskih sredina, a samim brojem fanova ravnopravno pariraju, pa i nadmašuju kolege i kolegice župane/ice s višestruko većom bazom potencijalnih fanova.
Miletić je brojčano gledajući Facebook „prijatelj“ s otprilike svakim desetim stanovnikom Istarske županije (108 fanova na 1.000 stanovnika/ica), blizu tome je i Andrović (87 pratitelja na 1.000 stanovnika/ica), kao i Posavec (85 fanova na 1.000 stanovnika/ica). Prema „per capita“ kriteriju četvrtu poziciju na listi zauzima M.Marušić (61), petu – Anušić (58). Prilično dobro stoje i Celjak (46), Antonija Jozić (Požeško -slavonska županija) – 42, Stričak (39), Ernest Petry (Ličko-senjska županija) – 35, Dekanić – 31 pratitelj na 1.000 stanovnika/ica…
Uz službene, župani i županice imaju i privatne profile, za koje se ne može kazati da su potpuno neaktivni, no statusi su im bitno rjeđi, makar sadržajno ponešto raznolikiji, iako i tu sa sličnim temama kao i na službenima- u prvom redu linkanja objava njihovih županija, važnijih ili prigodnih statusa županijskih gradova i općina, preko protokolarnih informacija do manjim djelom osobnog obraćanja i poziva na razmjenu mišljenja o županijskim ili političkim pitanjima.
Brojke na koje smo se ipak usmjerili više nego na samo kvalitetu objava na društvenim mrežama kažu i da uvjerljivo najjači Instagram profil među hrvatskim županima/cama ima – Ivan Anušić s 2.811 pratitelja, a slijede u poretku za njim: Boris Miletić – 2.234 fana, Antonija Jozić -1.801 pratitelj profila, Igor Andrović– 1.344, Marko Marušić – 1.326, Blaženko Boban – 1.247, Ivan Celjak – 1.040, Danijel Marušić – 818, Damir Dekanić– 596, Božidar Longin (Zadarska županija) – 478 fanova i pratitelja…
Instagram kao službeni profil koristi ipak četvrtina manje prvih ljudi županija u odnosu na Facebook, njih 16, a tu napose onda treba pohvaliti istarskog i osječko-baranjskog župana koji su u vrhu brojem pratitelja na obje „glavne“ mreže našeg provedenog istraživanja. Poredak prvih 10 na FB i Instagramu s minimalnim izmjenama pozicija se u velikoj mjeri podudara, brojka fanova kreće se od 3 (tri) do rečenih 2.811, a sadržaj i temu kao i inače na toj mreži, čine u ogromnom dijelu fotografski zapisi raznoraznih događanja- obilazaka, potpisivanja ugovora, sastanaka s ministrima, gradonačelnicima i načelnicima, plakati, čestitke u povodu najrazličitijih prigoda…
Tik Tok, mreža koja krupnim koracima grabi prema vrhu popularnosti nije se za sada „primila“ među županijskim liderima, pa na njoj nismo našli niti jednu hrvatsku županicu ni župana. Barem ne pod njihovim imenima.
Ivan Anušić: Komentari pratitelja izvrsna su ocjena mog rada i smjera kojim ide Županija
Facebook stranica osječko-baranjskog župana Ivana Anušića aktivna je od 2016. godine i bilježi kontinuirani porast pratitelja. Sredinom 2020. bilo ih je 9.100, prošle godine 13.300, a krajem siječnja 2023. godine županova stranica bilježi 15.437 pratitelja, kod čega je 183 osoba županu stranicu počelo pratiti tijekom zadnjih 28 dana. Na Instagramu župan Anušić ima 2.813 pratitelja, od čega svega 10 posto njih prati i županovu Facebook stranicu. Početkom godine župan Ivan Anušić otvorio je profil i na poslovnoj društvenoj mreži LinkedIn. S obzirom na to da je publika različita na svim društvenim platformama, različite su i teme odnosno objave koje se objavljuju.
Facebook kao najraširenija mreža svakako dobiva i najviše pozornosti, odnosno ima najveću interakciju s pratiteljima. Županove objave često prikupe i 2 tisuće oznaka „sviđa mi se“, a na svim društvenim mrežama se najčešće objavljuju sadržaji vezani uz rad Županije, odnosno projekti koji su u tijeku te dnevne aktivnosti župana. S obzirom na pozitivne gospodarske pokazatelje tijekom proteklih godina često su informacije o broju zaposlenih, porastu broja tvrtki i obrta te osiguravanju nužne poduzetničke i poljoprivredne infrastrukture od strane Županije teme objava koje izazivaju veliki interes pratitelja.
Objave vezane za važne datume u Domovinskom ratu i županovo sudjelovanje u obrani Hrvatske najčešće prikupe najveći broj interakcija. Zbog opsega posla župana Anušića, uz njega, društvene mreže moderiraju i članovi Kabineta. Jednako tako, osim župana koji često komentira i odgovara i sa stranice i sa svog privatnog profila, članovi kabineta odnosno administratorice odgovaraju na komentare i Facebook poruke u dogovoru sa županom, kažu nam iz Kabineta župana.
„Zbog čestih objava i velikog broja pratitelja svakodnevno nailazimo na zanimljive situacije, komentari pratitelja izvrsna su ocjena smjera kojim ide Županija kao i rada samog Župana te konkretne prijedloge često uvažavamo. Među Facebook porukama bude zanimljivih komentara i prijedloga jer se korisnici društvenih mreža često lakše „otvore“ u porukama nego u komentarima koji su javni“- tvrde nam župan i suradnici. Župan Anušić nastoji, dodaju nam, u razumnom vremenu odgovoriti na svaku od poruka.
S godinama se stvorila praksa da su stranice župana na društvenim mrežama i izvor servisnih informacija pa se građani često javljaju i s tom vrstom upita. Prednost društvenih mreža je brza komunikacija i to građani prepoznaju. Uz Facebook, Instagram i Linkedln profil, župan Ivan Anušić je registriran i na društvenoj mreži Twitter, no kako Twitter nije dovoljno zastupljen na području naše županije te ga stanovnici istoka Hrvatske vrlo rijetko koriste, prednost župan i Kabinet daju gore navedenim društvenim mrežama.
„Korištenje društvenih mreža postalo je gotovo obavezno. Ono je najbrži i najjednostavniji dvosmjerni komunikacijski kanal sa sugrađanima. Informiranje građana je i jedna od zadaća javne uprave, a društvene mreže omogućavaju da se to informiranje provodi na brz i jednostavan način. Time se svakako doprinosi i stvaranju povjerenje građana u javnu upravu i rad župana. Iako je korištenje društvenih mreža postalo uistinu ozbiljan posao i svakodnevno zahtijeva određeno vrijeme i brzu interakciju, mišljenja smo da su benefiti višestruki, osobito za krajnje korisnike, a to su stanovnici naše županije…“- napominju nam Ivan Anušić i suradnici iz Kabineta osječko-baranjskog župana.
Boris Miletić: Društvene mreže su najbolji oblik dvosmjerne komunikacije i prezentacije onoga što radimo
„Facebook stranicu kreirao sam još 2010. godine, kao tadašnji gradonačelnik Pule, a prisutan sam i na drugim mrežama poput Instagrama, Twittera i LinkedIN-a. Jedino se još nisam okušao na Tik Toku koji je posebno popularan među mlađim generacijama, ali tko zna… Živimo u digitalno doba i prisutnost na društvenim mrežama je danas sasvim normalna pojava. Držim da mreže pružaju sjajnu mogućnost dvosmjerne komunikacije, kao i približavanja onoga što radim kao župan. Najaktivniji sam na Facebooku gdje gotovo svakodnevno dijelim objave vezane uz Županiju, a povremeno podijelim i nešto osobnije prirode kako bi me građani upoznali i van svijeta politike, npr. zadnja objava te vrste bila je tijekom Svjetskog nogometnog prvenstva kada sam stavio fotografiju s ocem i sinom, s kojima sam i pratio utakmicu i dobio sam veliki broj pozitivnih reakcija i komentara. Povremeno objavim i koji recept jer kad imam slobodnog vremena volim kuhati. Također, izdvojio bih i fotografiju s Graničnog prijelaza Plovanija gdje sam dočekao Novu godinu i ulazak Republike Hrvatske u Schengen, koju je vidjelo gotovo 20 tisuća osoba, a podijeljena je čak 29 puta. Volim podijeliti i fotografije s prijema koje kao župan upriličim za naše uspješne sugrađane, bilo sportaše, poljoprivrednike, kulturnjake itd., a svakako i one koje se odnose na kapitalne projekte koje provodi Županija. Svaka društvena mreža ima svoje „zakonitosti“ pa tako i objave prilagođavam mreži na kojoj objavljujem“ – upoznaje nas Boris Miletić, istarski župan.
Igor Andrović: Svoj profil vodim samostalno da pratitelji vide da sam ‘živ čovjek’
„Facebook i Instagram su odličan način komunikacije jer manje županije, manji gradovi i općine, nisu toliko zastupljeni u nacionalnim medijima. Upravo su društvene mreže jedan od načina komunikacije dobrih i pozitivnih vijesti prema svima koji prate stranicu. Svoj profil vodim samostalno da pratitelji vide da sam “živ čovjek”, da „sam jedan od njih, župan kojeg poznaju“, sasvim običan stanovnik Virovitičko-podravske županije i da nisam robot. Samostalno održavanje Facebook i Instagram stranice nije neki problem i ne oduzima previše vremena jer vijesti i fotografije ne objavljujem svakodnevno. Na Facebooku objavljujem najbitnije teme za koje smatram da su interesantne mojim pratiteljima. Sadržaj je raznovrstan, jer njime se obraćam svima od 7 do 107 godina, jer meni su bitni i važni svi oni. Mi smo ovdje zbog svih njih. Isto tako, pokušavam odgovoriti na svako Facebook pitanje žitelja naše županije, posjetitelja stranice, ili ih pak, usmjeriti na stručne županijske službe koje mogu odgovoriti na njihova pitanja. Za razliku od Facebooka, Instagram profil češće popunjavam privatnim fotografijama- tvrdi nam Igor Andrović, virovitičko-podravski župan.
Marko Marušić: Svakodnevno pratim postove na društvenim mrežama i sviđaju mi se brze povratne informacije, otvorenost te prijedlozi naših stanovnika!
“Smatram da je komunikacija putem društvenih mreža s našim stanovnicima iznimno važna. Svakodnevno pratim postove na društvenim mrežama i sviđaju mi se brze povratne informacije, otvorenost te prijedlozi naših stanovnika na koje nastojim odgovoriti kad uhvatim vremena. Od samog početka mojeg političkog angažmana društvene mreže smatram alatom za najbržu komunikaciju sa sugrađanima. Osim facebooka, koristim Instagram i ponekad Twitter“ – dodaje nam Marko Marušić, bjelovarsko-bilogorski župan.
Matija Posavec: Brzina odjeka na FB-u mi omogućava bolje procjene pri donošenju odluka, a negativni komentari su također putokaz
„Moj Facebook profil dodatak je ostalim komunikacijskim kanalima kojima na dnevnoj bazi komuniciram s javnošću i pokazao se kao dobar alat u brzini izmjene podataka kojoj smo u današnje vrijeme izloženi te nedostatku vremena za susrete uživo. Dio objava vodi do naših županijskih internetskih stranica. FB profil aktivan je dugi niz godina, još iz vremena kada sam, prije gotovo deset godina, stupio na mjesto župana Međimurske županije, dobra strana mu je brzina odjeka na plasirani sadržaj koji mi omogućava bolje procjene pri donošenju odluka, a negativni komentari su također putokaz.
U gotovo svakodnevnim objavama naglasak stavljam na čovjeka. Nastojim pohvaliti, potaknuti i ohrabriti naše vrijedne Međimurce kada je riječ o njihovim aktivnostima na dobrobit zajednice ili uspjeha, pa pri svakom osobnom sudjelovanju na nekoj od događaja pronađem ‘sličicu’ iz života naših ljudi kojom ističem njihove zasluge, takve objave nailaze uistinu na veliki odjek pratitelja te su redovno popraćene dobronamjernom komunikacijom i pohvalnim komentarima. Moj je cilj da se dobar glas o našim ljudima čuje što dalje, stoga mi je svaki puta drago kada objava o uspjesima naših sportaša, učenika, studenata, zdravstvenih djelatnika, poduzetnika itd. naiđe na veliki odjek putem mog FB profila.
Društvene mreže ‘vole’ i opuštajuće, ohrabrujuće sadržaje pa je glazbena videočestitka, primjerice, kojom smo iz Međimurske županije ljudima našega kraja poslali najljepše želje za Božić i novu godinu imala izniman broj pregleda. Kada je riječ o aktivnostima Županije najčešće ističem mjere i programe kojima dopiremo do svakog našeg čovjeka, a odjecima koje primam mjerljivi su prepoznatljivost i odobravanje takvog puta“ – napominje Matija Posavec, međimurski župan.
Anđelko Stričak: Društvene mreže su važne zbog jednostavne, brze i neposredne komunikacije s građanima
„Bez društvenih mreža komunikacija je danas teško zamisliva, a za svaku osobu koja obnaša javnu dužnost one su važne prvenstveno zato što daju mogućnost jednostavne, brze i neposredne komunikacije s građanima. Osobni profil na Facebooku sam otvorio prije više od deset godina, a sve do danas vodim ga samostalno, dok je kasnije pokrenuta Facebook stranica Anđelko Stričak. Osobno nastojim redovno provjeravati i odgovarati na poruke građana te im pomoći, ako je to ikako moguće, no zbog brojnih obveza na dužnosti župana nisam aktivan koliko bih to htio. Na službenom Facebook profilu nastojim prvenstveno podijeliti informacije o projektima i programima koje provodimo u Varaždinskoj županiji, kao i informacije o uspjesima svojih sugrađana, ali i aktivnostima i programima Vlade Republike Hrvatske, ministarstava i drugih institucija i ustanova. Na osobnom profilu, kad mi obveze to dopuštaju, objavljujem i informacije iz privatnog života. Kao što je već poznato, zaljubljenik sam u prirodu i fotografiju, pa za svoje fotogalerije i dobivam najviše „lajkova“. Imao sam više upita medija koji su htjeli sa mnom napraviti razgovor o tom mojem hobiju, a čak su mi predložili i organizaciju izložbe“…- otkriva nam Anđelko Stričak, varaždinski župan.
Zlatko Komadina: Dodatni prostor za poruke i izravnu komunikaciju s građanima, pogotovo mlađim generacijama…
„PGŽ je rano prepoznala komunikacijski potencijal društvenih mreža te se Facebooku priključuje među prvim županijama još 2012. Danas Facebook stranica Županije ima preko 11 tisuća pratitelja, a brojka kontinuirano raste, objave su svakodnevne, a sadržaj prilagođen svakom od formata komunikacijskih kanala. PGŽ je naime prisutna i na Twitteru, a odnedavno i Instagramu. Osim izvještavanja o projektima, investicijama i ulaganjima te novostima, zanimljivostima i uspjesima iz našeg kraja, mogli bi reći da su mreže i svojevrsni servis za brojne upite građana koji se prosljeđuju u nadležne upravne odjele i povratno šalju odgovori. Nama koji obnašamo javne funkcije društvene su mreže otvorile u dodatni prostor za poruke i izravnu komunikaciju s građanima, pogotovo mlađim generacijama kojima tradicionalni mediji vjerojatno i nisu prvi izbor za informiranje o aktualnostima. Više od 10 godina imam i vlastiti facebook profil, no nisam od onih koji su svakodnevno prisutni na društvenim mrežama, dijelom i iz razloga jer sve aktivnosti Županije i mene kao župana svakodnevno komuniciramo s javnosti preko službene web stranice, PGŽ Facebooka i ostalih društvenih mreža, posredstvom medija. Inače kao župan uvijek sam otvoren za komunikaciju i trudim se biti dostupan za sve upite, kako medija tako i građana, ne samo kada su u pitanju poslovi i projekti iz nadležnosti Županije već i ostale dnevno-političke aktualnosti“- ističe primorsko -goranski župan, Zlatko Komadina.
Ivan Celjak: Objava sadržaja na društvenim mrežama važan je dio ovoga posla
„Komunikacija putem društvenih mreža postala je neizbježan trend, jer u današnje vrijeme to je nekako najbrži način komuniciranja s građanima. Otvaranje Facebook profila pokazao se kao značajan alat u toj suradnji s građanima koji na brz i jednostavan način mogu doći do mene kao župana, ali i do svih važnih informacija o projektima važnim za Sisačko-moslavačku županiju na kojima radim zajedno sa svojim timom.
Profil na Facebooku sam otvorio prije nepune tri godine i prati me više od 6.400 ljudi. Unatoč svakodnevnim obvezama, prilično sam aktivan na Facebooku i objavu sadržaja na društvenim mrežama smatram važnim dijelom svoga posla usmjerenog prema građanima koje gotovo svakodnevno informiram o aktualnostima iz Sisačko-moslavačke županije, a komentari pratitelja su uglavnom pozitivni i poticajni, jer u radu se vodimo konstruktivnim prijedlozima građana, sve u cilju kako bi naša županija postala još ljepše i ugodnije mjesto za život.
Imam otvoren i profil na Instagramu na kojem, zbog svakodnevnih obaveza, nisam u tolikoj mjeri aktivan, ali trudim se i na toj društvenoj mreži svoje pratitelje upoznati s aktivnostima i projektima koje provodimo u Sisačko-moslavačkoj županiji“ – kazuje nam, pak, sisačko moslavački župan, Ivan Celjak.
Ernest Petry: Brza i kvalitetna komunikacija s građanima
“Društvene mreže postale su dio svakodnevice i sveobuhvatan komunikacijski kanal kroz koji se može brzo i kvalitetno komunicirati s javnosti. FB profil imam već dugi niz godina, a koristim ga za privatne i poslovne objave što mi ne oduzima puno vremena. Smatram da je ovaj oblik komunikacije korektan jer se putem istoga može pravovremeno informirati šira javnost o poduzetim aktivnostima koje su u javnom interesu“ – kaže Ernest Petry, ličko-senjski župan.
Damir Dekanić: Društvene mreže su odlična platforma za promoviranje županijskih aktivnosti kroz povezivanje s građanima
„Drago mi je čuti kako je, prema Vašem istraživanju, fb i instagram profil Damir Dekanić visoko plasiran u konkurenciji hrvatskih župana i županica, kako ste rekli u Top 10. Smatram nužnim ići u korak s vremenom i pratiti trendove, naročito ako su isti pozitivni, a društvene mreže, korištene na ispravan i primjeren način, svakako ulaze u tu kategoriju. Kao takve, predstavljaju vrlo koristan alat za postizanje transparentnosti, čemu svakako težim kroz obnašanje svoje dužnosti župana. Trudim se sadržaj bitnih aktivnosti objavljivati jasno i pravovremeno, a sve s ciljem informiranja javnosti o relevantnim informacijama i događajima i na taj način im približiti ono što u Županiji radimo i što pokušavamo postići za boljitak našega kraja. Društvene mreže su odlična platforma za promoviranje navedenih aktivnosti kroz povezivanje s građanima na jednoj sasvim drugačijoj razini gdje sam im također uvijek na raspolaganju i dostupan“ – zaključuje Damir Dekanić, vukovarsko- srijemski župan. (Pero Livajić)