I ove smo godine, kao i nekoliko ranijih, istražili koji se župani i županice najviše koriste najmasovnijim društvenim mrežama u RH. Upotrebi Facebooka, dodali smo i široko korištenu i sve popularniju aplikaciju u digitalnoj komunikaciji s građanima – Instagram, a provjerili smo i kako među županijskim čelnicima kotira upotreba TikToka…

Pomno smo prosurfali profilima i istražili i kako, koliko njih- i na koji način- FB, Instagram i Tik Tok, koriste analizirajući stranice i uspoređujući ih u aktualnim brojkama fanova, pratitelja…  Ponovimo i to da su društvene mreže idealne za brza i (uglavnom) besplatna oglašavanja, a ne treba zanemariti niti utjecaj nedavne pandemije koja je u „novo normalnom“ značajan broj građana dodatno usmjerila na – za doba lockdowna u nekim situacijama nerijetko i jedinu izravnu- komunikaciju digitalnim sredstvima.

U odnosu na gradonačelnički kadar koji još nije u cijelosti prihvatio ili shvatio značaj mrežnih komunikacijskih sredstava – petina ih ignorira i FB – situacija s ostalim aplikacijama je i daleko lošija  – kod vodećih ljudi županija situacija je u tom smislu znatno povoljnija i pozitivnija.  Facebook profile – bilo službene ili privatne, ili u objema varijantama – aktivnim drže svi županijski lideri, doduše s više ili manje objava i pratitelja. Istina, za šestinu ih i manje ima – njih 20- nego čelnika i čelnica naših gradova…

I ovdje su mnogi- kao i kod gradskih „poteštata“ – naročito oni koji su najbolje prepoznali Facebook kao jaku i super korisnu platformu za komunikaciju sa svojim građanima u proteklih godinu dana dodatno ojačali, poput sisačko-moslavačkog župana Ivana Celjaka- sa 6.400 na 7.200 fanova, ili  međimurskog župana Matije Posavca (lani 8.900-sada 9.500 pratitelja),  bjelovarsko-bilogorskog župana Marka Marušića- sa 6.200 na 6.800– ili virovitičko-podravskog župana Igora Androvića- s također popriličnim porastom od 6.100 do 6.500 FB fanova… Tu treba dodati kako je lanjski „viceprvak“ Ivan Anušić dužnost župana OBŽ zamijenio dužnosti ministra…

Boris Miletić, istarski župan, i ove je godine, potvrdio naslov uvjerljivo najpopularnijeg županijskog lidera na Facebooku s impozantnih 22.000 fanova, ispred drugoplasiranog Matije Posavca (Međimurska županija) s 9.500 pratitelja, trećeg u redoslijedu Ivana Celjaka, sa 7.200 fanova, zatim Marka Marušića  (Bjelovarsko-bilogorska županija), sa 6.800, a Top 5 listu zatvara Igor Andrović (Virovitičko-podravska županija) – 6.500 fanova.

A Boris Miletić i Igor Andrović su po drugi puta zaredom „obranili“ epitet najjačih kada se gleda broj FB fanova u odnosu na broj stanovnika svojih županija. Njih dvojica su učestalošću objava, lokacijom korisnika i načinom komunikacije na FB-u odavno prerasli granice svojih županijskih sredina, a samim brojem fanova ravnopravno pariraju, pa i nadmašuju kolege i kolegice župane/ice s višestruko većom bazom potencijalnih fanova.

Miletić je brojčano gledajući Facebook „prijatelj“ s otprilike svakim desetim stanovnikom Istarske županije (113 na 1.000 stanovnika/ica), blizu tome je i Andrović (92 pratitelja na 1.000 stanovnika/ica), kao i Posavec (90 fanova na 1.000 stanovnika/ica). Prema „per capita“ kriteriju četvrtu poziciju na listi zauzima M.Marušić (67), petu – Celjak (52). Prilično dobro stoje i Antonija Jozić (Požeško -slavonska županija) – 48, Stričak (40), Ernest Petry (Ličko-senjska županija) – 35, Dekanić – 33 pratitelja na 1.000 stanovnika/ica…

Uz službene, župani i županice imaju i privatne profile, za koje se ne može kazati da su potpuno neaktivni, no statusi su im bitno rjeđi, makar sadržajno ponešto raznolikiji, iako i tu sa sličnim temama kao i na službenima- u prvom redu „sheranja“ objava njihovih županija, važnijih ili prigodnih statusa županijskih gradova i općina, preko protokolarnih informacija i manjim dijelom osobnog obraćanja i poziva na razmjenu mišljenja o županijskim ili političkim pitanjima.

Brojke na koje smo se ipak usmjerili više nego na samo kvalitetu objava na društvenim mrežama kažu i da uvjerljivo najjači Instagram profil među hrvatskim županima/cama ima – Boris Miletić s 2.225 fanova, a slijede u poretku za njim: Antonija Jozić -1.828 pratitelja profila, Igor Andrović– 1.452, Marko Marušić – 1.384, Blaženko Boban – 1.365, Ivan Celjak – 1.096, Matija Posavec– 1.049, Danijel Marušić – 969, Damir Dekanić– 677, Božidar Longin (Zadarska županija) – 517 fanova i pratitelja…

Instagram kao službeni profil koristi ipak četvrtina manje prvih ljudi županija u odnosu na Facebook, njih 15, a tu napose onda treba pohvaliti istarskog župana koji je u vrhu brojem pratitelja na obje „glavne“ mreže našeg provedenog istraživanja. Poredak prvih 10 na FB i Instagramu s minimalnim izmjenama pozicija se u velikoj mjeri podudara,  brojka fanova kreće se od 210 do rečenih 2.225, a sadržaj i temu kao i inače na toj mreži, čine u ogromnom dijelu fotografski zapisi raznoraznih događanja- obilazaka, potpisivanja ugovora, sastanaka s ministrima, gradonačelnicima i načelnicima, plakati, čestitke u povodu najrazličitijih prigoda…

TikTok, mreža koja krupnim koracima grabi prema vrhu popularnosti nije se za sada – barem ne pod njihovim imenima- „primila“ među županijskim liderima, pa smo na njoj našli tek dvojicu hrvatskih župana. Marko Marušić ima 91, a Igor Andrović- 71 TT pratitelja.

Poredak bez promjena

Našu analizu proveli smo koncem prošle i početkom ove godine, no aktualni podaci nam kazuju kako nema drastičnog odstupanja. Poredak je i nadalje identičan, s tim da se za nedavne kampanje ususret parlamentarnim izborima primjetno povećala učestalost objava i aktivnost pratitelja, pa su među vodećima i pomak u broju FB pratitelja učinili Matija Posavec (Međimurska županija)- sada ima 9.700 fanova, Ivan Celjak (Sisačko-moslavačka županija) – 7.700, Marko Marušić (Bjelovarsko-bilogorska županija) – 7.300 pratitelja… Dodajmo, isto tako, da je u odnosu na prošlu godinu FB zaokružio broj pratitelja, pa u istraživanju nismo raspolagali u jedinicu točnim brojkama…

Boris Miletić: U ovome mandatu naglasak je na izdvajanjima za investicije i programe u obrazovanju, zdravstvu i socijalnoj skrbi pa su objave o tim temama i najčešće i imaju najviše „lajkova“

Istarski župan, Boris Miletić, apsolutni je prvak u našoj analizi kada su u pitanju brojke pratitelja Facebooka i Instagrama. Jedini ima iznad 10.000 FB fanova, čak i iznad 20.000, konkretno 22.000 pratitelja, a najbolji je i prema broju (113) pratitelja na 1.000 stanovnika. Prednjači i kada se radi o drugoj spomenutoj društvenoj mreži, s 2.225 Instagram fanova…

-Na društvenim mrežama sam od samih početaka, na Facebooku konkretno od 2010. godine i njega najduže i najučestalije koristim. Vidim ga kao dobar alat za približavanje pratiteljima onoga što radim kao župan najvažnijih projekata i programa koje provodi Istarska županija. Ujedno to je najjednostavniji način dvosmjerne komunikacije i direktnog kontakta s građankama i građanima koji nerijetko komentiraju moje objave pod tim statusima. Posebno me vesele povratne pozitivne reakcije, ali i svaki prijedlog ili konstruktivna kritika. U ovome mandatu naglasak je na značajnim izdvajanjima za investicije i programe u obrazovanju, zdravstvu i socijalnoj skrbi pa su objave o tim temama i najčešće te imaju najviše „lajkova“. Profil na Instagramu sam otvorio pak 2016. godine i tu objavljujem nešto drugačiji sadržaj, a rekao bih i nešto osobniji pa se tako, primjerice, može pronaći pokoji kulinarski recept i jelo koje sam pripremio. Također, imam i račun na LinkedIN-u, TikToku i X-u. Ova potonja dva najmanje upotrebljavam. Mogu reći da volim koristiti društvene mreže, koje su u današnjem svijetu nezaobilazan interakcijski i komunikacijski alat – naglašava nam Boris Miletić, Istarski župan.

Marko Marušić: Facebook komunikaciju smatram jako važnom, jer služi kao najbrži alat za komuniciranje s našim stanovnicima i daje mogućnost brzih povratnih informacija

Bjelovarsko-bilogorski župan, Marko Marušić, ističe se svestranošću i popularnosti u korištenju društvenih mreža. Među hrvatskim županima u Top 5 je (4.) prema broju Facebook pratitelja (6.800) i broju FB pratitelja “per capita” (4. -67), brojci Instagram fanova (4.-1.384), uz to i najbolji TikToker župan, uz 91 pratitelja…

-Koristim se Facebookom od početka 2021. Smatram tu komunikaciju jako važnom, jer služi kao najbrži alat za komuniciranje s našim stanovnicima. Svakodnevno pratim postove na Facebooku, Instagramu, ali i društvenoj mreži X.  Sviđa mi se što ovi alati daju mogućnost brzih povratnih informacija i mišljenja naših stanovnika, a to mi je dosta bitno. Nastojim odgovoriti na sve upite, a ponekad stanovnike uputim na neke od stručnih županijskih službi. TikTok profilom svoj rad namjeravam približiti mlađim generacijama, ali i dobiti njihovo povratno mišljenje, a nastojim biti ažuran jer u današnje vrijeme brzina dobivanja informacije svima je bitna- tvrdi nam Bjelovarsko-bilogorski župan.

Igor Andrović: Na Facebooku objavljujem najbitnije teme za koje smatram da su interesantne mojim pratiteljima, a sadržaj je raznovrstan, jer njime se obraćam svima od 7 do 107 godina

Igor Andrović, Virovitičko-podravski župan, također je svestran na društvenim mrežama, u Top 5 župana se nalazi po broju FB pratitelja (5.-6.500) i brojem fanova na 1.00 stanovnika (2.-92), prema broju Instagram pratitelja (3.-1.452), na koncu drugi je u poretku TikTokera župana, ima 71 pratitelja…

-Facebook i Instagram su odličan način komunikacije jer manje županije, manji gradovi i općine, nisu toliko zastupljeni u nacionalnim medijima. Upravo su društvene mreže jedan od načina komunikacije dobrih i pozitivnih vijesti prema svima koji prate stranicu. Svoj profil vodim samostalno da pratitelji vide da sam “živ čovjek”, da „sam jedan od njih, župan kojeg poznaju“, sasvim običan stanovnik Virovitičko-podravske županije i da nisam robot. Samostalno održavanje Facebook i Instagram stranice nije neki problem i ne oduzima previše vremena jer vijesti i fotografije ne objavljujem svakodnevno. Na Facebooku objavljujem najbitnije teme za koje smatram da su interesantne mojim pratiteljima. Sadržaj je raznovrstan, jer njime se obraćam svima od 7 do 107 godina, meni su bitni i važni svi oni. Mi smo ovdje zbog svih njih. Isto tako, pokušavam odgovoriti na svako Facebook pitanje žitelja naše županije, posjetitelja stranice, ili ih pak, usmjeriti na stručne županijske službe koje mogu odgovoriti na njihova pitanja. Za razliku od Facebooka, Instagram profil češće popunjavam privatnim fotografijama – naglasio je Igor Andrović, virovitičko-podravski župan.

Matija Posavec: U FB odjeku prepoznajete koliko su vaše odluke ili potezi naišli na podršku javnosti te je onda lakše i  odlučivati o budućim koracima…

Međimurski župan, Matija Posavec, u samom vrhu (2.) je među županima kada se radi o brojci FB pratitelja službenog profila (9.500), ali i (3.) kod broja (90) pratitelja “po glavi stanovnika”. Ima i popriličan broj (1.049) Instagram fanova…

U današnje vrijeme društvene mreže su se pokazale korisnim alatom u komunikaciji s javnošću, tako da se tim kanalom župan Međimurske županije intenzivno koristi u slanju poruka javnosti. U najvećoj mjeri, riječ je o informacijama vezanima uz nastojanja Županije da kontinuiranim ulagačkim ciklusima unaprijedi sve aspekte životnog standarda u Međimurju, ali i direktnim potporama građanima, po kojima su u samom vrhu RH. U Međimurskoj županiji, tvrde nam, njeguju solidarnost i humanost, potiču ih na svakom koraku, pa je i komunikacija putem društvenih mreža jedan od načina da se širi ta poruka. Zato župan ne propušta priliku istaknuti dosege koje su na tom planu ostvarili, bilo da je riječ o projektima namijenjenima najranjivijim članovima zajednice ili akcijama kojima je cilj senzibilizacija ljudi na potrebe bolesnih ili iz drugog razloga marginaliziranih ljudi. Objava akcija županijskih udruga ili edukativno-zdravstvenih aktivnosti zdravstvenih ustanova u pravilu izazivaju veliki interes javnosti pa se i FB objave formiraju tako da što dalje odjekne riječ ohrabrenja i znanja…

-Svoj Facebook profil gotovo svakodnevno koristim kao dodatak ostalim komunikacijskim kanalima, i u mom slučaju, tako je otkada sam na čelu Međimurske županije, dulje od desetljeća. Komunikacija putem Facebooka „mjeri“ odjek poslane informacije ili poruke, te i u tom smislu može biti od koristi. U tom odjeku prepoznajete koliko su vaše odluke ili potezi naišli na podršku javnosti te je – u nekim slučajevima – lakše  odlučivati o budućim koracima- kaže nam župan.

Posavec sam kreira i priprema objave koje odašilje putem svog FB profila, a dio komunikacije vodi i do službenih internetskih stranica Međimurske županije, kao vjerodostojnog i opširnijeg izvora podataka o istaknutoj temi. Najčešće se radi o aktivnostima Županije vezanima uz programe potpora kojima se želi doprijeti do svakog županijskog čovjeka.

-U mojim objavama, u centru pozornosti su naši ljudi – njihovi uspjesi, dosezi i aktivnosti kojima obogaćuju zajednicu. Na taj način, putem vlastitog FB profila, nastojim njegovati i širiti duh vjere u vlastite snage, koji je tako svojstven našem, međimurskom mentalitetu. Cilj mi je da se o pobjedama i uspjesima građanki i građana Međimurja čuje što dalje, pa me u tom smislu vesele i značajni odjeci koji takve objave poluče, jednako kao i kada dobijem potvrdu da su mjere potpora stigle na pravu adresu i da ih naša zajednica prepoznaje kao vrijednost- ističe Međimurski župan.

Ivan Celjak: Najviše oznaka „sviđa mi se“ dobivaju informacije o gradilištima i objektima koje obnavljamo nakon potresa koji će izravno utjecati na kvalitetu života naših sugrađana

Ivan Celjak, Sisačko-moslavački župan, u Top 5 župana je prema broju Facebook pratitelja (3.-7.200) i broju pratitelja na 1.000 stanovnika (5.-52), a široku mrežu (1.096) i Instagram fanova…

-U ovom trenutku moju Facebook stranicu, koju sam otvorio prije nepune četiri godine, prati više od 7.200 pratitelja. Broj pratitelja kontinuirano raste, što pokazuje kako su stanovnici naše županije, no i šire, zainteresirani za ono što radimo moj tim i ja u Sisačko-moslavačkoj županiji. Objavom sadržaja na društvenim mrežama i to samo dijela onoga što radimo, omogućavamo pratiteljima neposrednu, ali pravovremenu i točnu informaciju prije nego što ju možda imaju priliku pročitati na nekim drugim stranicama. Upravo stoga zbog velikog broja pratitelja, Facebook stranicu smatram jako dobrim alatom za profesionalnu komunikaciju. Moja dužnost i obveza je informirati građane o svim aktivnostima i projektima koje provodimo, ali još značajnije je kada vam se građani na neposredan način mogu obratiti i tako dobiti točnu i kvalitetnu informaciju o tome što radimo za njih. Iako je puno svakodnevnih obveza koje obavljam kao župan, trudim se biti što aktivniji na svojoj FB stranici. Najviše oznaka „sviđa mi se“ uglavnom dobivaju informacije o gradilištima i objektima koje obnavljamo nakon potresa koji će izravno utjecati na kvalitetu života naših sugrađana- naglašava nam župan Ivan Celjak. (Pero Livajić)