U narednih nekoliko tjedana predstavit ćemo 32 projekta koji su ušli u finale našeg izbora za Najbolji EU projekt kojega, drugu godinu zaredom, provodimo u suradnji s Jutarnjim listom,  Hrvatskom  zajednicom županija i Uredom Europskog parlamenta u Hrvatskoj, a uz pokroviteljstvo Ministarstva regionalnog razvoja i fondova EU. Stručni žiri izabrat će pobjednike u četiri kategorije – Doprinos znanosti i inovacijama; Doprinos lokalnoj i regionalnoj zajednici; Doprinos prekograničnoj suradnji, te Doprinos poduzetništvu, a svog pobjednika birat će i građani preko posebne platforme koju ćemo otvoriti nakon što predstavimo sve projekte.

 

Kroz projekt je osnovan 1 prekogranični klaster, osnažene su 4 poduzetničko potporne institucije, educirana 22 poduzetnika te osnovana 2 istraživačka laboratorija

Zajedno jači – Razvoj proizvoda i internacionalizacija (Stronger) predloženi je projekt u izboru za najbolji EU projekt unutar kategorije Doprinos prekograničnoj suradnji od strane Centra za razvoj Brodsko-posavske županije.

Vrijednost projekta koji se je provodio od 1.11.2017. do 31.1.2020. bila je 7.329.938,81 kuna, od čega je 6.223.117,88 kuna sufinancirano iz EU, a vlastita sredstva u projektu iznosila su 1.106.820,93  kune.

Projekt se provodio na području središnje Hrvatske i Dalmacije, središnje i južne Crne Gore te zapadne i sjeverne Bosne i Hercegovine.

Nositelj projekta bio je CTR – Centar za razvoj Brodsko-posavske županije, a partneri su INOVAcija Zadar – Ustanova za razvoj kompetencija, inovacija i specijalizacije Zadarske županije, Sveučilište u Zadru, Udruženje poslovnih žena u Bosni i Hercegovini te Asocijacija Poslovnih žena Crne Gore.

Kroz ovaj projekt lokalnim proizvođačima i prerađivačima ljekovitog, začinskog i mediteranskog bilja pružena je mogućnost dodatne edukacije, mentorskog rada, brendiranja proizvoda i slično.

Ciljane skupine su identificirani pojedinci i tvrtke na programskom području koji se bave sakupljanjem, preradom, promicanjem i upotrebom biljaka koji žele naučiti kako pravilno proizvoditi i prodati svoje prirodne resurse. Njihovi su proizvodi prirodne rijetkosti i imaju iznimnu tržišnu i zdravstvenu vrijednost. Kako bi pokrili osnovne troškove prisiljeni su uložiti velike napore zbog nedostatka znanja, iskustva i kontakata s trgovcima i liderima na tržištu. Specifičnosti cijele ove regije su da su tržišni i prirodni uvjeti slični, gotovo isti, dok bi se neki primjeri dobre prakse mogli koristiti kao podrška ostalima. Partneri u programu odabirani su na način da svaki od njih može pružiti određenu stručnost i doprinijeti dodanoj vrijednosti ciljnoj skupini i drugim partnerima. Hrvatski partneri pružili su znanstvenu i istraživačku podlogu, kao i alate za robnu marku i izvoz, Bosanskohercegovački partner osigurao je ljekovito bilje u proizvodnji i preradi, a Crnogorski partner je putem obrazovnog centra pružio marketinške i promotivne alate.

Program izgradnje kapaciteta i obrazovanja s jasnim fokusom proveden je za poduzetničko potporne institucije i nevladine organizacije. Omogućeni su obrazovni programi i savjetodavne usluge poduzetnicima te ih se uključilo u prekogranični klaster kako bi zajednički surađivali i pristupali tržišnim mogućnostima. Razvijena platforma je ključna odskočna daska, svojevrsni temeljni model za buduću prekograničnu suradnju između poduzeća, organizacija civilnog društva, nevladinih udruga i istraživačkih centara ne samo iz tri zemlje uključene u program, već i za bilo koju drugu vrstu prekogranične, među-regionalne, pa čak i međusektorske suradnje.

Svaka mikro regija ima neke konkurentske prednosti: znanje, raspoloživi prirodni resursi, iskustva, trgovački kontakti itd. Cilj projekta bio je zajedničkim i istim načinom spojiti sve inpute i stvoriti zajednički model suradnje s konkretnim rezultatima. Razmjena materijala, znanja i iskustva omogućeno je organiziranjem zajedničkih sastanaka, konferencija, studijskog putovanja, edukativnim radionicama i usmjerenim savjetodavnim uslugama za korisnike i partnere.

Dugoročno najznačajniji efekt projekta predstavljaju specijalizirani programi obuke i mentorstva za ciljne grupe – trenere i poduzetnike, iz područja standardizacije proizvoda i internacionalizacije (prekogranična suradnja i izvoz), marketinga i brendiranja, prerade ljekovitog bilja, e-trgovine i B2B (business-to-business), klastera te mogućnosti financiranja iz EU i drugih fondova. Kroz ovih 6 modula edukacije prošli su poduzetnici s područja Brodsko-posavske županije, Sisačko-moslavačke županije i Požeško-slavonske županije.

Aktivnosti projekta su uključivale: tiskovne konferencije, dizajn logotipa projekta, programe za povećanje kapaciteta za mala i srednja poduzeća i OCD-ove, studijsko putovanje kao primjer dobre prakse u Bugarsku (za trenere s ciljem povećanja kapaciteta stručnjaka BSO -a kako bi mogli pružati savjetodavne usluge malim i srednjim poduzećima nakon završetka projekta) i Francusku (kako bi predstavnici malih i srednjih poduzeća povećali svoje kompetencije), uspostavljena web stranica https://www.stronger-project.eu ,  opremljen je laboratorij u UNIZD -u kako bi malim i srednjim poduzećima pomogli u stvaranju visokokvalitetnih proizvoda na kojoj se mogu provoditi različite metode za ispitivanje kvalitete proizvoda od različitog aromatičnog bilja , laboratorijska oprema za partnera u BiH koji je tu opremu poklonio Srednjoj strukovnoj školi u Orašju, uspostavljen je klaster koji se sastoji od poduzetnika i poduzetničko potpornih institucija svih partnera.

Rezultati projekta su: osnovan 1 prekogranični klaster, osnažene 4 poduzetničko potporne institucije, 22 educirana poduzetnika te osnovana 2 istraživačka laboratorija.

Ciljne skupine su povećale znanje i kapacitete za pronalaženje načina kako razviti i plasirati lokalne/regionalne proizvode i usluge.

Provedbom projekta osnažila se suradnja kako između sve 3 države, tako i suradnja između županija koje su sudjelovale u projektu.  Uz razvoj suradnje, također su osnaženi kapaciteti regija kroz transfer znanja, razvoj poduzetništva te iskoristivost resursa određenog područja.

‘Prekogranično umrežavanje poduzetnika u sektoru hortikulture te jačanje odnosa između projektnih partnera je ono što projekt čini uspješnim. Zatim, stjecanje brojnih poznanstava koji mogu rezultirati nekom budućom suradnjom na EU projektima. Poduzetnici su,  kao krajnji korisnici koji su kroz edukacije i mentorstvo stekli znanja, spremni na daljnji razvoj vlastitog poduzeća i uspješnost novih proizvoda. ‘, komentiraju u Razvojnoj agenciji. (L.K.)