U izboru za najbolji EU projekt Međimurska županija slavila je dva puta, osvojivši dva treća mjesta s projektom ITEO – Popularizacija STEM-a u Međimurju u dvije kategorije –  doprinos lokalnoj i regionalnoj zajednici i glasovi publike – čitatelja Jutarnjeg lista s kojim izbor organiziramo već četvrtu godinu zaredom. 

Nagrađenim projektom ITEO – popularizacija STEM-a u Međimurju, nizom aktivnosti osnažen je kapacitet udruga u Županiji za provedbu programa za popularizaciju STEM-a. Također, postavljeni su eksponati u Parku znanosti, na najfrekventnijem mjestu unutar Centra znanja Međimurske županije u Čakovcu, a u udruzi Mladi informatički stručnjaci dizajnirane su tri aplikacije koje posjetitelje upoznaju sa spomenutim eksponatima. U izvedbi projekta angažirano je više od 40 volontera koji su ostvarili više od 600 volonterskih sati, te su uključeni i strani stručnjaci što je projektu dalo međunarodni karakter. Čak 14 predškolskih ustanova, te osnovnih i srednjih škola, odnosno više od 500 djece i mladih, sudjelovalo je u nekoj od aktivnosti. Nositelj  projekta bila je udruga Mladi informatički stručnjaci, o čijem nam je radu i nagrađenom projektu ITEO pobliže rekao čelni čovjek Udruge Dejan Drabić. Primjerice, da je MIS suosnivač Centra izvrsnosti iz informatike čiji polaznici svake godine osvajaju vrhunske nagrade, da je u radu s djecom naglasak na razvoju analitičko-logičkog razmišljanja i da se teži što boljoj suradnju s obrazovnim sustavom i prepoznavanju talenata…

Puno je godina rada iza vas i želje za promocijom STEM-a.
– Udruga Mladi informatički stručnjaci (MIS), bilježi svoj rad već gotovo 20 godina u želji razvoja vrhunskih IT vještina kod djece i mladih. Početak je bio entuzijastičan, uvjeti za rad gotovo nepostojeći. Bili smo primorani istraživati mogućnosti financiranja i izvan okvira pomoći lokalne samouprave. Veliki pomak prema naprijed ostvarili smo 2016. godine kada smo svoje djelovanje preselili u okviru Tehnološko-inovacijskog centra Međimurje te uz podršku Međimurske županije koja ja prepoznala naš potencijal, a kasnije i Grad Čakovec. Oduvijek imamo više ideja no što je mogućnosti da se one i ostvare. A osim toga, vrijedilo je dati našoj zajednici doprinos, odnosno neku dodatnu vrijednost. Tako su naše ideje pretočene u projekt ITEO, a koje je prepoznala međimurska razvojna agencija REDEA. U projekt je uključen i niz projektnih partnera, s ciljem da se pojačaju kapaciteti civilnog društva na području STEM-a u Međimurskoj županiji.
Za pripremu ITEO projekta pomogla su vam i iskustva izvana?
– Sjećam se, bilo je iznimno malo vremena da se cijeli projekt koncipira. Naime, na poziv iz razvojne agencije, a slijedom objave natječaja, vrijedilo je boriti se s vremenom kako bismo bili u prednosti zbog činjenice da su sredstva dodjeljivana po evaluaciji projektnih prijedloga. Dakle, imate li dobar projekt i ako ste među prvima, on vam se dodjeljuje i tako se “novčani bazen” raspisanog natječaja smanjuje. Dakle, cilj je biti među prvima, ali zadržavajući kvalitetu. Kako smo se razvijali, a sve veći obim administracije je valjalo odrađivati, bila nam je želja da kroz isti osiguramo sredstva za našu prvu zaposlenu osobu. Također, vrijedilo je dodatno uložiti u opremu, posjetiti centre diljem Europske unije, proći poneko vanjsko usavršavanje i slično. Po meni najvrijednije, bio je posjet Tallin University, gdje su nas kroz njihov projekt  upoznali s njihovim obrazovnim sustavom koji je jedan od najboljih u EU. Ako se dobro sjećam, uspjeli su prestići Finsku po PISA testiranju. No, znanjem naših članova, plijenili smo pažnju diljem Europe. Čak su i u Tallinu bili iznenađeni našim znanjima i iskustvom.
Kao i svakoj udruzi, izazov je bilo financiranje projekta i mnoge administrativne prepreke kontrolnog tijela koje su znale biti “nerazumne” u praksi. No, u suradnji s razvojnom agencijom, svladavali smo sve probleme korak po korak te na zadovoljstvo svih uspješno projekt priveli kraju.
Međimurska županija: ITEO – Popularizacija STEM-a u Međimurju te njegovo približavanje svima u svim ruralnim krajevima
Projekt se je razvijao i donio naravno dugoročnu korist…
– Kroz projekt je investirano u izgradnju Znanstvenog parka koji cijelom okruženju Tehnološko-inovacijskog centra Međimurje daje dodatnu prepoznatljivost.
Aktivni članovi, naši predavači, vrsni su stručnjaci na polju STEM-a, pretežito iz realnog sektora, ali isto tako i iz obrazovnog. Možemo slobodno reći da smo odličan primjer kako spojiti ta dva “svijeta” te na taj način međusobnom suradnjom i razmjenom iskustava omogućiti djeci da stječu širi spektar znanja s naglaskom na primjeni istih. Kroz naše radionice i tečajeve stavljamo naglasak na razvoj analitičko-logičkog razmišljanja kroz rješavanje problemskih zadataka. Osim tog dijela, kroz projekt smo proširili aktivnosti u smjeru razvoja računalnih igara, ponešto u korištenju umjetne inteligencije i računalnog vida, razvoja 3D modela i ispisa, robotici i Internet stvari (IoT).Obzirom na proširene kapacitete, proširili smo značajnije i djelovanje. Tako je kroz program razvoja računalnih igara mnogo djece imalo prilike izraditi svoje prve video igre. Sudjelovali smo u nizu natjecanja na polju Internet stvari osvajajući vrijedne nagrade, s djecom smo razvijali 3D modele koje su imali prilike sami ispisati na 3D pisačima (kroz projekt smo nabavili 5 novih, pa ih sada imamo ukupno 10). U svibnju ove godine, s našim najznačajnijim partnerom, udrugom Međimurski informatički klub (MIK), samostalno smo organizirali robotičko i IoT natjecanje gdje smo ugostili mnogobrojne ekipe iz mnogih krajeva države, što je doista bio izazov. Točno prije samog završetka projekta ITEO, stigla je još jedna lijepa vijest, a to je dobitak projekta “FROM ZERO TO STEM HERO”, čiji je nositelj udruga MIK, a udruga MIS jedan od značajnijih partnera. Iznimno je važno da smo pokazali da imamo kapacitete i znanja, da smo odgovorni i sposobni odraditi sve izazove koji su stavljeni pred nas.
Suosnivači ste Centra izvrsnosti informatike čiji polaznici bilježe izvrsne rezultate..
– Udruga MIS, u suradnji s udrugom MIK, osnivač je Centra izvrsnosti informatike Međimurske županije, prvog službenog centra izvrsnosti u našoj županiji. Da je naš centar izvrsnosti izvrstan, govori podatak da već otprilike 5 godina uzastopno ekipno osvajamo 2. mjesto u državi natjecanjem osnovnoškolaca u računalnim algoritmima. Odmah iza ekipe Grada Zagreba. To natjecanje ima iznimnu važnost, jer osim što je najteže u svijetu informatike, pa i šire, ono je i najcjenjenije. Mnogi naši nekadašnji učenici su danas dio vrhunskih timova vrhunskih IT tvrtki. Naš najveći uspjeh osvajanje je 3. mjesta na Međunarodnoj informatičkoj olimpijadi Martina Josipa Kocijana, kao i njegovog osvajanja 3. mjesta na Europskoj informatičkoj olimpijadi. Osim toga, svake godine osvajamo niz najboljih odličja na državnoj razini. Uzmemo li našu županiju, gotovo sva mjesta na natjecanjima osvajaju upravo naši članovi. Naš rad prepoznat je mnogo šire, pa tako dosta velik broj učenika iz susjednih županija dolazi na edukaciju kod nas. Isto tako, vrsni IT stručnjaci i poduzetnici nam dovode djecu na edukaciju te tako stvaramo vrlo snažnu, ali i iznimno poticajnu okolinu, stvaranja vrhunskog STEM kadra koji je nužan za razvoj naprednog i boljeg društva.
Istodobno sa željom za razvojem IT stručnjaka, imate i niz ideja i želja za poboljšanjem obrazovnog sustava i ranom otkrivanju talenata koje bi pomoglo u ciljevima..
– Žudimo za još boljom suradnjom s obrazovnim sustavom, kojem smo uvijek spremni pomoći. Nedostaje nam prepoznavanje potencijalnih talenata u djece, što po nama treba biti jedan od prioriteta. Kroz Centar izvrsnosti informatike Međimurske informatike godišnje prođe oko 75 učenika. No, u cjelini, kroz niz drugih STEM aktivnosti, sveukupno usavršavamo preko 200-tinjak djece i mladih. Sudjelujemo u mnogobrojnim projektima, kao što su “Kaj buš STEM?”, “U svijetu nula i jedinica”, “Meet and code” i mnogim drugima financiranih kroz proračun Međimurske županije i Grada Čakovca, kao i sredstvima Zajednice tehničke kulture Međimurske županije. Smatramo da djeca trebaju razvijati vještine, naučiti primjenjivati znanja, učiti kroz eksperimentiranje i projektni pristup. STEM nije samo informatika, pa smo proširili aktivnosti na matematiku, fiziku, kemiju, modelarstvo i inženjerstvo. Okupili smo vrhunski tim stručnjaka. No, da bismo sproveli sve te edukacije, danas nam je važnije dobivati financijsku potporu za izvođenje istih, nego na kupnju opreme. Kao i u gospodarstvu, ljudi su okosnica kvalitete, a ne sama oprema. Stoga se nadamo da će budući STEM projekti, na koje planiramo aplicirati naše ideje, imati veću komponentu ulaganja u ljude. Ističemo da je najvažnije razvijati izvrsnost u djece od najmlađe dobi, što je i znanstveno dokazano. Tako krećemo upravo s robotikom već od predškolske dobi djeteta. Od nižih razreda osnovne škole počinjemo poučavati djecu kroz problemsko razmišljanje, kasnije učenjem iznimno zahtjevnih koncepata i veoma složenih matematičkih algoritama kojih se ne bi posramili i vrhunski IT stručnjaci. Ono najvažnije, ono što djeca nauče, pamte kroz cijeli život. Kontinuirano propitkujemo kako možemo pospješiti naš rad te nastojimo biti sve bolji. Ipak, za neke naše ideje, a to je proširenje centra izvrsnosti s uključivanjem matematike, fizike, kemije, razvoja računalnih igara, robotike i Internet stvari, nužno nam je osigurati sredstva. Zasigurno novaca nedostaje i drugima. No, ovakvo ulaganje u djecu, koja će sutra biti najtraženiji kadar, zasigurno je najbolja investicija. Obzirom da taj kadar ima natprosječna primanja, tražen je kod nas i u svijetu, šira društvena zajednica imat će najveće koristi. Znamo da su naše ideje često izvan našeg vremena. Otprilike prije 5 godina isticali smo da će umjetna inteligencija mijenjati svijet oko nas. Danas, kada je generativna inteligencija sveprisutna, a mi u našim redovima imamo stručnjake na polju razvoja umjetne inteligencije, ukazujemo da slijedi budućnost kroz tzv. interaktivnu inteligenciju koja će biti spoj strojeva koji će međusobno komunicirati u obavljanju poslova, ali isto tako i s nama ljudima. Stoga su upravo naše edukacije važne u stvaranju vrhunskog kadra koji će se moći nositi sa izazovima budućnosti. I, na kraju, priželjkujemo u našim STEM edukacijama što više djevojaka. Njih je iznimno malo, između 10 i 20%, a što je porazan podatak. Nužno je napraviti značajnije iskorake da se to promijeni. (L.K.)