Splitsko-dalmatinska županija je izdvojila lani 53,18 posto proračuna za obrazovanje, najviše među županijama, gotovo 10,4 milijuna kuna više nego godinu prije, a čak 90,2 milijuna više nego 2017. godine, što ju je također svrstalo u vrh u odnosu na ostale. Pokazala je to naša analiza, napravljena iz podataka konsolidiranih proračuna za 2020. godinu. Županija je poznata po svojim centrima izvrsnosti, nagrađivanju najboljih učenika i mentora, projekt pomoći studentima iz višečlanih obitelji, najavljeno je financiranje školske prehrane za dio učenika, a na popisu je i niz kapitalnih projekata gradnje i dogradnje škola te školskih dvorana. 

Županija je i ove godine omogućila studentima  besplatan prijevoz vlakovima do mjesta njihova studiranja. Nastavljaju se i nagrađivati najbolji učenici, pa je tako nedavno 78 najuspješnijih učenika na državnim natjecanjima i njihovi mentori  primili nagrade župana. Učenici koji su osvojili prvo mjesto dobili su 2 tisuće kuna, za drugo mjesto 1.500, a za treće 1.000 kuna. Svaki mentor dobio je po 1.500 kuna.

I u proračunu za sljedeću godinu iznos od 80.000 kuna planiran je za jednokratnu novčanu nagradu uspješnim učenicima osnovnih škola koji su ostvarili odličan plasman na državnim natjecanjima iz znanja (prvo, drugo i treće mjesto) kao i za nagradu mentorima najuspješnijih učenika. Iznos od 180.000 kuna pak za jednokratnu novčanu nagradu uspješnim učenicima srednjih škola koji su ostvarili odličan plasman na državnim natjecanjima iz znanja i robotike te učenicima strukovnih škola (prvo, drugo i treće mjesto) kao i za nagradu mentorima najuspješnijih učenika. Županija će također i dalje financijski pomagati sudjelovanje na natjecanjima.

Županija ima mjeru jednokratne novčane pomoć studentima iz višečlanih obitelji (obitelji s pet i više djece) u troškovima studiranja, sukladno postavljenim
kriterijima. U veljači 2021. je donesena Odluka o raspodjeli sredstva za 131 studenta iz obitelji s petero i više djece te su sredstva isplaćena.

Županija dijelom sa svojim sredstvima sudjeluje u projektu financiranom iz  ESF-a Učimo zajedno IV u trajanju od jedne godine kojim se financira rad pomoćnika u nastavi kao pomoć učenicima sa teškoćama u razvoju. U školskoj godini 2021./2022. u projekt je uključeno 250 pomoćnika koji pružaju potporu za 270 učenika s teškoćama u 50 osnovnih i 18 srednjih škola. Ukupna vrijednost projekta je 11.325.450,00 kuna, od čega je 9,5 milijuna kuna bespovratno. Omjer financiranja je 16,12% prihodi i primici Županije, a 83,88% EU sredstva. Iskazana sredstva se odnose na II polugodište u školskoj godini 2021./2022.

Također sudjeluje i u projektu Centra kompetentnosti. Naime, odlukom Ministarstva znanosti i obrazovanja SŠ Turističko ugostiteljska škola je imenovana kao regionalni centar kompetentnosti u strukovnom obrazovanju za sektor turizma i ugostiteljstva. Škola je imenovana na razdoblje od 5 godina s mogućnošću ponovnog imenovanja.
Ukupna vrijednost bespovratnih sredstava (što je ujedno i vrijednost projekta) iznosi 74,3 milijuna kuna.
Kreiranjem tržišno oblikovanih programa u suradnji s poslodavcima te primjenom inovativnih modela učenja, tehnologija i trendova, učenici i polaznici RCK-a poboljšat će izlazne kompetencije, razinu kreativnosti i zapošljivosti. Poticanjem mobilnosti i suradnje te stručnim usavršavanjem unapređuju se stručne i metodičko didaktičke vještine predavača i mentora koji lakše odgovaraju promjenjivim zahtjevima tržišta rada. Promocijom zanimanja i inovativnih sadržaja koje nudi RCK povećavat će se privlačnost istih, a korisnike usmjeriti na aktivnosti koje povećavaju konkurentnost na tržištu rada. Projekt će provesti škola i partneri: SŠ Braća Radić, Kaštel Štafilić; SŠ Bol; SSŠ Blaž Jurjev Trogiranin; Hotel Split d.d., Split; Grand Hotel Lav, Podstrana; Splitsko-dalmatinska županija; Hrvatska-gospodarska komora – Županijska komora Split; Šefovi kuhinja mediteranskih i europskih regija; Sveučilište u Splitu i H.L.Dvorac d.o.o.

Odlukom Ministarstva znanosti i obrazovanja SŠ Obrtna tehnička škola je imenovana kao regionalni centar kompetentnosti u strukovnom obrazovanju za sektor elektrotehnika i računalstvo. Škola je imenovana na razdoblje od 5 godina s mogućnošću ponovnog imenovanja. Ukupna vrijednost bespovratnih sredstava (što je ujedno i vrijednost projekta) iznosi 49,9 milijuna kuna, dok ukupan iznos predujma ne može biti viši od 20% ukupne vrijednosti dodijeljenih bespovratnih sredstava, odnosno gotovo 10 milijuna kuna.
Sredstvima iz ESF-a će se usavršavati nastavnici, mentori iz gospodarstva, nezaposlene osobe, podmirivat će se troškovi gostovanja stručnjaka iz zemlje i inozemstva, organizirat će se razna natjecanja i smotre, sajmovi RCK, Dani karijera i slično, izrađivat će se novi kurikulumi za redovno srednjoškolsko obrazovanje i programe cjeloživotnog učenja, organizirat će se studijska putovanja s ciljem razmjene dobre prakse i usvajanja vještina i znanja potrebnim za suvremeno obrazovanje.
Projekt je usmjeren ka unapređenju kadrovskih i programskih uvjeta u RCK-u Obrtnoj tehničkoj školi, čime će se unaprijediti mogućnost učenja temeljenog na radu za učenike i odrasle polaznike strukovnog obrazovanja u podsektoru elektrotehnike i računalstva. Navedeno će rezultirati unapređenjem kompetencija učenika i polaznika obrazovanja odraslih te ih uskladiti s potrebama tržišta rada. Projekt će provesti škola i partneri: SŠ Elektrotehnička škola, Split; Tehnička škola, Šibenik; Fakultet elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje, Split; Splitsko-dalmatinska županija; Institut perspektiva ekonomije Mediterana, Split; Tekoma d.o.o., Split i JU Centar izvrsnosti SDŽ.

Kako je najavio župan Blaženko Boban, prilikom predstavljanja proračuna za 2022., uvodi se novi projekt, a to je prehrana osnovnoškolcima. “Shodno financijskim mogućnostima to će se odnositi na 4., 5. i 6. kategoriju na području naše županije, ali ćemo postepeno to uvoditi za sve osnovnoškolce u školama kojima smo mi osnivači”, rekao je Boban.

Dogradnja i gradnja škola te nastavak energetskih obnova zgrada škola prioriteti su Splitsko-dalmatinske županije u sljedećem razdoblju. Neki od njih su dogradnja škole i dvorane OŠ kralja Zvonimira u Segetu Donjem zbog prelaska na jednu smjenu, pa dogradnja OŠ kneza Trpimira i dvorane u Kaštel Gomilici i OŠ Vjekoslava Paraća u Solinu zbog prelaska na dvije smjene, nadalje, izgradnja nove škole Sv. Martina u Podstrani, a kako bi se rasteretila postojeća škola te bi obje također prešle na rad u jednoj smjeni.

Planira se i dogradnja OŠ Vladimira Nazora u Postirama i također prelaska na jednu smjenu. Nova škola gradila bi se u Supetru s planom rada u jednoj smjeni i mogućnosti korištenja škole u komercijalne svrhe. Izgradnja školskih dvorana planirana je u u OŠ dr. fra Karlo Balić u Šestanovcu, OŠ Kamešnica u Otoku, OŠ Jesenice u Dugom Ratu, OŠ Petra Kružića u Klisu, OŠ Tina Ujevića u Krivodolu i OŠ Vis. U Sinju je plan gradnje nove škole fra Pavla Vučkovića.  Kako se navodi, projekt je potreban ali ga je nužno revidirati i razdvojiti od Glazbene škole. Za Glazbenu školu potrebno je iznaći novo rješenje. U III. gimnaziji u Splitu planirana je dogradnja učionica za program međunarodne mature. Uvođenjem ovoga programa i realizacijom ove dogradnje Grad Split i županije (cijela južna Hrvatska) dobivaju na atraktivnosti i prihvatljivosti za doseljavanje i školovanje djece stranaca (i naših) koji to mogu platiti. U Omišu je planirana gradnja nove srednje škole ‘Jure Kaštelan’. Ovom izgradnjom riješilo bi se ne samo pitanje srednje škole nego i osnovne, jer bi postojeća osnovna škola (radi u 3 smjene) preuzela postojeću zgradu srednje škole (uz odgovarajuće intervencije). Obje bi radile u jednoj smjeni. Plan je i gradnja kata u Zdravstvenoj školi u Splitu. Dogradnjom kata škola prelazi na jedno mjesto i prepušta prostore u NZJZ te se omogućava povećanje upisnih kvota za deficitarna zanimanja (medicinske sestre i tehničari).

Nadalje, plan je i nastavak ulaganja u Turističko-ugostiteljsku školu i Obrtno tehničku školu u Splitu. Uz ove projekte, pripremljeni su i projekti energetske obnove osnovnih škola u Trilju, OŠ Stjepan Radić u Imotskom, kneza Mislava u Kaštel Sućurcu, OŠ Filipa Lukasa u Kaštel Starom, OŠ Ostrog u Kaštel Lukšiću, OŠ don Mihovila Pavlinovića u Podgori, Ekonomskoj i upravnog školi Split, pa u Tehnička i industrijska škola Ruđer Bošković, Sinj , Škola za dizajn, grafiku i održivu gradnju, Split (zgrada 4 škole… ex GŠC) te Srednja škola fra Andrije Kačića Miočića, Makarska (zgrada u kojoj djelatnost obavljaju obje srednje škole u Makarskoj)

Glavni prioriteti u sljedeće četiri godine su riješiti pitanje rada škola u tri smjene  (Podstrana, Omiš, Gomilica, Solin- V. Parać, Seget), a za što bi bilo prihvatljivo financiranje iz Nacionalnog plana otpornosti i oporavka i novih operativnih programa. Nadalje, osigurati da sve matične škole imaju odgovarajuću sportsku (školsku-sportsku) dvoranu koja bi ujedno imala i javnu namjenu, osigurati uvođenje međunarodnog programa u III. Gimnaziji (IBDP) te realizirati projekte RCK (Turistička škola + Obrtno tehnička škola), projekti koji su već u provedbi.